Po polském městě Polkowice, kam dodal SOR v roce 2017 dva elektrobusy (šlo o první elektrobusy českého výrobce dodané do Polska), by měl v zemi našeho severního souseda přibýt další vůz. Ten by měl zamířit do města Nisa (polsky Nysa).
Město ležící nedaleko českých hranic vypisovalo opakovaně (a vždy neúspěšně) tendr na dodávku nových vozidel, která měla omladit vozový park místní MHD. Tyto aktivity souvisí s novou strategií vedení města soustředit se na podporu veřejné dopravy. Kromě dieselových autobusů (celkem 7 vozů) byl poptáván také jeden elektrobus.
Výběrové řízení bylo vypsáno celkem třikrát a pokaždé se jej účastnil i SOR Libchavy. V prvním tendru ovšem nabízená cena za vozidla překročila plánovaný rozpočet objednavatele, a tak soutěž zrušil. V opakované soutěži se pak přihlásil už jenom SOR, který ale tentokrát nabídl pouze vozy se spalovacím motorem a elektrobus ne. Teprve napotřetí se zadařilo, když libchavský producent podal nabídku na oba poptávané druhy vozidel a vyhrál.
Vozidla by měla být částečně nízkopodlažní, u elektrobusu byla požadována kapacita min. 38 osob, z toho 28 sedících, takže lze očekávat, že do města zamíří model SOR EBN 11. Za elektrobus by měla Nisa zaplatit 2,08 mil. zlotých (cca 12,5 mil. Kč), všech sedm dieselových vozů by pak mělo vycházet na 5,76 mil. zlotých (cca 34,5 mil. Kč).
Připomeňme, že SOR je na polském trhu dlouhodobě úspěšný. V prodeji nízkopodlažních autobusů mu v loňském roce patřila dělená čtvrtá příčka se švédským Volvem. Tržní podíl je cca 4 %. Hegemonem je tradičně Solaris, který ovládl v loňském roce 56 % polského trhu s nízkopodlažními autobusy.
Libor Hinčica