Hádanka se zdát být rozřešena. Před několika měsíci se objevily oficiálně informace o tom, že se polský výrobce Solaris Bus & Coach snaží získat nového investičního partnera, který pomůže společnosti v dalším rozvoji. Významný polský výrobce však v dubnu 2018 v Krakově na akci věnované elektromobilitě uvedl, že sice shání nového partnera, který firmu převezme, zároveň však bylo podmínkou, že zůstane zachována značka Solarisu a polský charakter firmy, stejně jako její výrobní závody. To ostatně španělský CAF nyní potvrdil, nicméně značka Solarisu bude vystupovat jako součást skupiny CAF.
CAF se koupí Solarisu stane jedním z lídrů v oblasti veřejné dopravy. Doposud vyráběl pro MHD soupravy metra a úspěšný je v i oblasti dodávek tramvají. Nedávno vyhrál v Evropě za sebou hned několik tramvajových tendrů a účastní se nyní také výběrového řízení na 40 nových tramvají pro Ostravu. Mimoto je však firma už nyní aktivní i oblasti výroby autobusů (se zaměřením na hybridy a elektrobusy), a to prostřednictvím společnosti Vectia, kterou CAF založil v roce 2013, nicméně firma větších úspěchů prozatím nedosáhla.
„Výběrem společnosti CAF jako investora Solarisu zajistíme slibnou budoucnost značce, jejím klientům a zaměstnancům,“ uvedla Solange Olszewska, předsedkyně a ředitelka Solaris Bus & Coach. „Jsem silně přesvědčena, že CAF má správnou vizi pro naši společnost a bude rozvíjet potenciál Solarisu v globálním měřítku,“ dodala Solange Olszewska, jež doposud se svým mužem firmu během 22 let od základů vybudovala.
CAF získává společnost v dobré kondici – Solaris loni vyrobil 1.397 autobusů, letos by to mělo být již přes 1.500 a pro rok 2019 se díky zavedení nových výrobních technologií plánuje ještě vyšší počet (cca 1.800 autobusů). Finální částka za Solaris nebyla prozatím prozrazena, neboť je ještě předmětem závěrečných jednání. Sám CAF uvádí přibližnou hodnotu nad 300 mil. € (cca 8 mld. Kč). Financování koupě Solarisu bude zajištěno především prostřednictvím půjčky.
Libor Hinčica