Menu

Elektrobus od Solarisu jako centrum dárcovství krve

Elektrobus pro darování krve od Solarisu je postavený na platformě modelu Urbino 8,9 LE. (foto: Solaris Bus & Coach)
Elektrobus pro darování krve od Solarisu je postavený na platformě modelu Urbino 8,9 LE. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Nezařazené
06. 07. 2018 06:47
Redakce
1 minuta čtení

Polská společnost Solaris Bus & Coach, jež by měla být v dohledné době začleněna pod skupinu španělského výrobce kolejových vozidel CAF, představila zajímavý elektrobus na platformě modelu Urbino 8,9LE. V interiéru je vůz upraven jako mobilní centrum pro darování krve.

Elektrobus pro darování krve od Solarisu je postavený na platformě modelu Urbino 8,9 LE. (foto: Solaris Bus & Coach)

Vůz si objednalo regionální centrum pro darování krve z polských Katovic (Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Katowicach; RCKiK) a mělo by se patrně jednat o první elektrobus na světě, který byl k podobnému účelu použit. Netradiční vozidlo bylo mj. představeno na mezinárodní výstavě vynálezů a inovací INTARG v Katovicích, kde elektrobus získal jedno z ocenění. Přestavěný elektrobus Solaris Urbino 8,9LE electric by neměl zůstat v Katovicích osamocený, neboť RCKiK si objednalo ještě jeden identický vůz.

Premiéra vozidla se konala při příležitosti oslav 70. výročí regionálního centra dárcovství krve. Do elektrobusu o délce necelých 9 m se muselo podařit natěsnat malou recepci pro příjem dárců, dále část pro občerstvení pacientů, kancelář lékaře a pochopitelně také křesla pro samotné darování krve a potřebné vybavení (včetně nezbytných skladovacích prostor). Proti pohledu zvenčí chrání dárce krve a personál žaluzie, navíc je možné použít i venkovní markýzu. Všechno osvětlení je v provedení LED, nechybí klimatizace, USB nabíjecí porty, anebo Wi-Fi připojení k internetu.

Pohled do interiéru vozidla. (foto: Solaris Bus & Coach)

Pohon elektrobusu zajišťuje motor o výkonu 160 kW, elektrická energie je uložena v bateriích (160 kWh) a slouží pro pohon všech spotřebičů (tedy i topení a klimatizace). S použitím elektrobusů se počítá tam, kde není možné vjet s vozidlem s klasickým spalovacím motorem, například ve sportovních halách, nákupních centrech atp.

Elektrobus určený pro darování krve není prvním autobusem, který Solaris pro katovické centrum dárcovství vyrobil. Již v roce 1996 byl v Bolechowu přestavěn jeden dálkový dieselový autobus, později dodal Solaris i jeden vlastní upravený zájezdový autobus Vacanza.

Libor Hinčic

Podobné články