Norské hlavní město Oslo se rozhodlo pořídit celkem 42 článkových elektrobusů, které do města dodá čínská společnost BYD. Ta zakázku prezentuje jako největší objednávku na článkové elektrobusy v Evropě, ve skutečnosti však Evropa zaznamenala (konkrétně v Nizozemsku) i větší objemy.
Zakázka pro Oslo představuje vlastně vítězství ve dvou samostatných soutěžích na elektrobusy, které ale zadala jedna společnost, konkrétně dopravce Nobina. Ta se nedávno stala prvním provozovatelem 18m elektrobusů čínské značky BYD v Evropě, když zařadila v prosinci 2017 do provozu dvě vozidla, která má ale prozatím k dispozici jen formou dlouhodobého pronájmu. Nyní si Nobina objednala dalších 42 článkových vozů, které budou nabíjeny pomocí pantografu na střeše (firma BYD přitom ještě nedávno nabízela na evropském trhu jen jednu formu nabíjení prostřednictvím kabelu). Tyto elektrobusy by měly být dodány do Osla ve druhém čtvrtletí roku 2019. Po dokončení dodávek půjde o největší flotilu elektrobusů ve Skandinávii. Elektrobusy budou nasazeny na linky MHD především ve východní části Osla.
Jan Volsdal, výkonný ředitel společnosti Nobina, k nákupu elektrobusů BYD uvedl: „V následujících deseti letech plánuje Oslo zcela bezemisní MHD a my, společně se společností BYD, jsme nyní udělali velký krok k tomu, aby se tento plán mohl stát skutečností. Máme dobré zkušenosti se dvěma článkovými elektrobusy BYD, které v Oslu provozujeme již více než půl roku, a to včetně náročného zimního období. Máme důvěru, že nová flotila splní naše očekávání.“
Pro BYD nejde o jediný úspěch na evropském trhu v posledních dnech. Společnost totiž uspěla také ve Španělsku, a to v zakázce na 15 vozů o délce 12 m pro město Badajoz (dopravce TUBASA spadající po skupinu Grupo Ruiz). Jedná se o největší jednorázovou zakázku na elektrobusy ve Španělsku.
Libor Hinčica