Švýcarská společnost Stadler uspěla ve velkém tendru na dodávku nových vozidel pro Wales. Celkem má dodat 71 jednotek, z toho 35 bude odpovídat provedení Stadler Flirt (příměstské železniční jednotky) a 36 vlakotramvajím s typovým pojmenováním Citylink.
Modelovou řadu Citylink převzal Stadler od výrobce Vossloh Espaňa poté, co jej odkoupil. Vozidla Citylink tak doplňují tradiční modely Tango a Variobahn, jež jsou přímým vývojem Stadleru. Objednávka z Walesu počítá s nasazením vlakotramvají v systému nazvaném South Wales Metro. Navzdory názvu nejde o klasické metro, ale o marketingový pojem pro dopravní systém, který by měl přinést zlepšení dopravních poměrů v oblasti okolo velšské metropole Cardiffu. Jeho součástí by měly být autobusy (BRT; Bus Rapid Transit) a železnice, ale také tramvaje, resp. vlakotramvaje. Tyto dopravní prostředky by měly zajišťovat dopravní spojení v regionu okolo Cardiffu, v němž dnes žije okolo 1,5 mil. obyvatel, z toho 350.000 v samotném Cardiffu. Do roku 2030 se očekává nárůst počtu obyvatel v regionu na 1,6 mil., přičemž většina z těchto lidí by měla najít bydliště přímo v Cardiffu.
Vlakotramvajový systém počítá s tím, že dojde k vybudování zcela nových tratí, a to i v uličním prostoru. I proto je někdy tato část projektu nazývána i v angličtině jako „tramvaj“ (tram), ačkoli častější je užití obecnějšího výrazu „ligth rail“ (lehká železnice).
Celkem by mělo být dodáno 36 tříčlánkových vozidel Citylink, které by měly být nasazovány již od roku 2022 na trasy z Cardiffu do měst Treherbert, Aberdare a Mertrhyr Tydfil. Vozidla zde mají jezdit pod napěťovou sekcí 25 kV 50 Hz, ve městě (na plánovaném prodloužení) by měly jezdit na baterie. Provozovatelem by měla být společnost Keolis, a to na základě dlouhodobé smlouvy (do roku 2033).
Libor Hinčica