Menu

Z trolejbusů budou elektrobusy

Trolejbusy ve Wellingtonu jsou již minulostí. Dojezdily na konci října 2017. (foto: Gunter Mackinger)
Trolejbusy ve Wellingtonu jsou již minulostí. Dojezdily na konci října 2017. (foto: Gunter Mackinger)
Stáhnout PDF
Nezařazené
28. 08. 2018 05:47
Redakce
1 minuta čtení

Ve městě Wellington na Novém Zélandu došlo v loňském roce ke zrušení místního trolejbusového provozu. Prakticky ihned po zátahu posledního spoje (v noci na 1. 11. 2017) začala demontáž trolejového vedení, jež byla ukončena v závěru července letošního roku.

Trolejbusy ve Wellingtonu jsou již minulostí. Dojezdily na konci října 2017. (foto: Gunter Mackinger)

Trolejbusy měly být nahrazeny hybridními autobusy a elektrobusy. Plány vedení města se ale začaly ještě před zrušením trolejbusové dopravy bortit jako domeček z karet. Přesto k zastavení provozu došlo. Projekt přestavby trolejbusů na hybridní autobusy skončil naprostým fiaskem, a tak byl narychlo přestavěn jeden z trolejbusů na elektrobus. Po zkušebním provozu bylo rozhodnuto, že stejným způsobem bude přestavěno také dalších 50 vozidel.

Nabíjecí stanice mají být vybudovány v garážích a uvedení elektrobusů do provozu je očekáváno v příštím roce. Na jedno nabití by měla vozidla zvládnout ujet cca 135 km, avšak v ideálních podmínkách, které se v kopcovitém Wellingtonu špatně hledají.

Zajímavé přitom je, že jedním z hlavních argumentů pro zrušení trolejbusové dopravy byla i údajná zastaralost flotily. Po přestavbě na elektrobusy tak zřejmě dojde k zázračnému omlazení. Předseda regionální vlády ve Wellingtonu Chris Laidlaw ke změně uvedl: „Přestavba těchto autobusů (skutečně byl použit termín „buses“, pozn. autora) na vozidla poháněná elektřinou znamená výrazný milník v naší strategii přesunout se od fosilních paliv k udržitelné budoucnosti.“ Trolejbusy ovšem fosilní paliva před svým zrušením rozhodně nevyužívaly, takže se jen mění způsob napájení vozidel.

Celé problematice zrušení trolejbusové dopravy ve Wellingtonu se věnujeme obsáhle v příspěvku v aktuálním čísle tištěného časopisu 3/2018.

Libor Hinčica   

Podobné články