Výrobek ostravské společnosti Ekova Electric – trolejbus Ekova Electron 12T – svezl dne (21. 8. 2018) své první pasažéry. Trolejbus, jenž byl vyroben v loňském roce a který postupně od října 2017 procházel náročným testováním, absolvuje nyní zkušební provoz s cestujícími v síti ostravského DP.
Trolejbus Ekova Electron 12T je řešený jako tzv. parciální trolejbus. Vybavený je elektrickou výzbrojí od pražské společnosti Cegelec a. s. (řada výzbrojí TV Europulse) a bateriemi od hulínské firmy EVC. Ty umožňují ujet vozidlu vzdálenost cca 12 km mimo trolejové vedení (opakovaně během dne, teoreticky však v případě potřeby i více). Vozidlo je 100% nízkopodlažní a vybavené klimatizací salónu cestujících. Vůz je odvozen z řady elektrobusů Ekova Electron, oproti prvním vyrobeným vozům na něm již byly zaneseny některé technické úpravy v konstrukci karoserie, která byla kompletně svařena (a následně zkompletována) v Ostravě.
Trolejbus byl označen ev. č. 9986 (jde o řadu evidenčních čísel používaných ostravským DP pro testovací trolejbusy, elektrobusy a autobusy). Po zácviku řidičů byl dne 21. 8. 2018 poprvé nasazen do provozu na druhý kurz linky číslo 101 s prvním odjezdem ve 4:55 od vozovny trolejbusů směrem na Hranečník. Během zkoušek budou využívány také baterie trolejbusu. Dnes (21. 8. 2018) například desetkrát během dne obslouží trolejbus úsek Hranečník – LDN (Léčebna dlouhodobě nemocných), kam se zajíždí právě na baterie. V odpoledních a večerních hodinách jsou v rámci daného kurzu vykonány i přejezdy na linku číslo 106, na níž se rovněž využívají na části trasy u vybraných spojů baterie. Trolejbus na lince číslo 106 vykoná dvě kola (Hlavní nádraží – Důl Heřmanice a zpět) a v obou případech bude obsluhovat zastávku Všehrdův sad (tedy úsek bez troleje).
Libor Hinčica