Parciální trolejbusy se brzy objeví i v dalších částech Ostravy. V jednom případě dlouhodobě a v jednom pouze na jeden den.
Již s platností od 2. 9. 2018 bude prodloužena trolejbusová linka č. 101 Hlavní nádraží – Hranečník – LDN ze své stávající konečné LDN (léčebna dlouhodobě nemocných), na kterou však dnes kvůli absenci trolejového vedení v úseku Hranečník – LDN zajíždí jen malé množství spojů, na konečnou Ludvíkova. Ta je od konečné LDN vzdálena vzdušnou čarou sotva 2 km, nicméně kvůli přítomnému hustému lesu a areálu bývalého dolu Ludvík, lidově zvaného Bučina, se k ní musí oklikou po západním okraji města Petřvald, který však není vůbec hustě osídlen. U samotné konečné Ludvíkova pak není téměř vůbec nic. Každopádně tak vznikne poměrně dlouhé vozební rameno bez trolejí mající v jednom směru délku něco málo přes 6 km a ostravské trolejbusy navíc vůbec poprvé opustí v pravidelném provozu hranice svého domovského města.
Na konečnou Ludvíkova budou stejně jako v případě konečné LDN zajíždět od Hranečníku opět jen vybrané spoje linky č. 101, a opět jen v pracovní dny. Spojů linky č. 101 s parciálními trolejbusy však bude více než dosud (nabídka se zvýší asi o třetinu) a pojedou i ve večerních hodinách (poslední spoj dnes z LDN odjíždí krátce po páté hodině odpolední). Příchod linky č. 101 na Ludvíkovou bude znamenat seškrtání i přesměrování některých spojů autobusové linky č. 29, která Ludvíkovou spolu s noční autobusovou linkou 71 obsluhuje také.
Poruba
Zavedení parciálních trolejbusů se odehraje už o den dříve i v Porubě, což je onen západní obvod Ostravy, ve kterém se už léta tolik diskutuje výstavba nové tramvajové trati. Parciální trolejbusy se ovšem v Porubě objeví pouze na jeden den, a to v rámci Dne ostravských dopraváků, který dne 1. září 2018 pořádá v dílnách Martinov Dopravní podnik Ostrava. Ten si jako jednu z atrakcí připravil i svezení se s parciálním trolejbusem po Porubě, paradoxně také kolem lokality zvané „Duha“, kudy má nová tramvajová trať vést. Výprava parciálního trolejbusu na 12 minut trvající trasu je možná, neboť v dílnách je pro zkušební účely umístěna jednostopá okružní trať, na které se může trolejbus dobít. Dopravní podnik ve své pozvánce neupřesnil, jak často bude trolejbus jezdit, respektive kolik jich nasadí, nicméně v případě jednoho nasazeného vozidla se s ohledem na nutnost nabíjení nedá předpokládat interval kratší než jednu hodinu.
Není od věci připomenout, že se hlavně v dávné minulosti zavádění trolejbusů do Poruby diskutovalo, zůstalo ale maximálně jen u plánů. Momentálně by se DPO rád snažil v Porubě zavést elektrobusy, což není oproti zavádění trolejbusů o nic levnější počin, jak si ještě minimálně jednou na tomto webu ukážeme.
Závěrem
Zdá se, že se parciální trolejbusy Ostravě zalíbily. Jejich příchod má ale i stinnou stránku, neboť to vypadá, že se upustí od projektů na rozšiřování trolejového vedení, z nichž některé leží na papíře už desítky let. Nejnověji se již dle nedávné příslušné územní studie, na kterou se město Ostrava neobtěžovalo vypsat veřejnou soutěž, nepočítá s dotvořením zatrolejovaného okruhu po obvodu centra města. Chybějící úsek od nově budované čtvrti Karolina směrem k Černé louce a mostu Miloše Sýkory dnes sice není momentálně hustě osídlen, nicméně rezignace na trolej a celá studie, která ani nepočítá s novou tramvajovou tratí přes Karolinu do již proslulé oblasti Dolních Vítkovic, jakoby dávají tušit, že si stávající vedení města už ani neumí představit, že by se daná lokalita měla nějak razantněji rozvíjet, což je v naprostém nesouladu s tím, co se ostravským občanům tvrdilo v různých oběžnících a novinách centrálního obvodu i města předchozí minimálně dvě desítky let. Krom toho již bylo pár sloupů pro trolejbusy v dané trase vybudováno…
Text a foto: Vít Hinčica