Hlavní město Korejské lidově demokratické republiky Pchjongjang se má dočkat nové tramvaje. Severokorejská tisková agentura se pochlubila fotografiemi tříčlánkového vozu, který si přijel osobně prohlédnout severokorejský vůdce Kim Čong-un. Ve skutečnosti však podle všeho nejde o zcela nové vozidlo, ale o modernizaci československé tramvaje typu KT8D5.
Kim Čong-un navštívil v Pchjongjangu závod na výrobu trolejbusů a podnik zabývající se opravami autobusů, kde se seznámil s aktuální produkcí nových typů vozidel, u nichž hodnotil vedle vysoké kvality výrobků především skutečnost, že většina komponentů má být použita z lokální produkce. Ve skutečnosti však již delší dobu severokorejský automobilový průmysl využívá nejrůznějších celků dodávaných z Číny, protože kvůli embargům nemá země přístup k nejnovějším technologiím. Někdy se tak z Číny na Korejský poloostrov dostávají (pochopitelně načerno) i celé výrobní linky některých západních značek, které v Číně přecházely na produkci nových typů, a tak můžeme narazit na předělané nákladní vozy od Nissanu, anebo upravené traktory New Holland. V rámci výroby autobusů a trolejbusů dominují především upravené modely z Číny.
„Vážený soudruh nejvyšší vůdce“ se z trolejbusového závodu (v němž mimo jiné vyzdvihl čistotu pracovišť) přesunul do tramvajové vozovny Songsan, kde mu byla představena „nová tramvaj“, jež vzešla z autobusových opraven. Vozidlo má být údajně vybaveno asynchronními motory, elektrickou výzbrojí s pulsními měniči a řídicím softwarem. Většina komponentů má opět pocházet přímo z produkce KLDR, přičemž není bez zajímavosti, že design je částečně unifikován právě s novými trolejbusy a autobusy.
Ačkoli je tříčlánková obousměrná tramvaj oficiálně označována jako nová, zdá se, že jde spíše o přání propagandy než o skutečnost. Tramvaj totiž zjevně vychází z tramvaje typu KT8D5. Těchto vozů bylo do Severní Koreje dodáno celkem 45 pro zahájení provozu na první tramvajové lince v roce 1991. Poté následovalo ještě 129 tramvají T6B5 a později další ojeté tramvaje z produkce ČKD Tatra, a sice z Německa a z České republiky (konkrétně z Prahy). Původně měly být do KLDR dodávány přímo ze závodu ČKD Praha i tramvaje typu KT4, jejich dodávky se ale s ohledem na špatnou finanční situaci korejského partnera nikdy neuskutečnily.
České tramvaje jsou i přes svízele s jejich údržbou nadále v KLDR provozovány, přičemž vozy KT8D5, zdá se, začínají procházet modernizačním cyklem, v jehož rámci změní vozidla zásadním způsobem svůj vzhled. Použity jsou nová čela, dvoukřídlé dveře i lepená okna. O použití nové elektrické výzbroje a motorů však lze poněkud pochybovat.
Libor Hinčica