Poslední z flotily modernizovaných trolejbusů předala plzeňská Škoda Electric dopravnímu podniku v Bostonu ve Spojených státech amerických. Plzeňská společnost uzavřela kontrakt na kompletní modernizaci elektrických výzbrojí 32 kloubových trolejbusů za zhruba 100 milionů korun v roce 2014 a nyní jej úspěšně dokončila. Rekonstrukcí prošla vozidla, která v letech 2004 až 2005 Škoda Electric vyrobila společně s firmou Neoplan USA.
„Na aktuální zakázce jsme ve Spojených státech spolupracovali s tamní společností MMA, která prováděla generální opravu karoserií trolejbusů, a to v jejím závodě v nejsevernější části USA ve městě Limestone ve státě Maine. Závěrečné testování a samozřejmě i přejímka vozidel se pak odehrávaly přímo v Bostonu,“ říká Marek Rottenborn, projektový manažer ze Škody Electric. „Každý trolejbus musel před dodávkou do Bostonu zkušebně najet v Maine 400 mil.“ Jelikož ve státě Maine není trolejbusová síť, odehrávaly se tyto zkoušky jenom za využití dieselagregátu.
Na projektu přímo ve Spojených státech pracovali i škodováčtí odborníci z Plzně. „Na místě působili především specialisté na montáž a technici ze zkušebny, kteří modernizovali elektrickou část vozu. Prováděli jsme upgrade a kontrolu střešních kontejnerů, úpravu sběracího systému, kontrolu a kompletní testovaní celého vozidla a podporu modernizace dieselgenerátoru,“ vysvětluje Marek Rottenborn.
Vedle dodávky pro Boston Škodovka v minulosti dodala do USA i několik set dalších trolejbusů. Konkrétně se jednalo o dodávku 57 trolejbusů do Daytonu v letech 1995–1999 a 273 trolejbusů do San Francisca v letech 2001–2004 vyrobených ještě v rámci závodu Škoda Ostrov. Éra provozu trolejbusů Škoda 14 TrE (v Daytonu) a 14 TrSF (v San Francisku) se však již chýlí ke konci.
V USA bylo v minulosti okolo 65 trolejbusových provozů, dodnes však přežily trolejbusy jen v pěti městech, konkrétně v Bostonu, Daytonu, San Francisku, Seattlu a Filadelfii.
TZ Škoda Transportation s úpravami redakce