Rakouský Klagenfurt se dočkal po 55 letech opět trolejbusu. Nejednalo se však o znovuotevření trolejbusové dopravy, ale pouze o prezentaci historického trolejbusu ev. č. 1 v rámci oslav výročí 70. let městské autobusové dopravy.
Trolejbusy v Klagenfurtu vyjely do provozu dne 6. 8. 1944. V provozu byla jediná linka o délce 3,7 km, která využívala nezvykle napětí 800 V (stejné jako u klagenfurtských tramvají). Další linka přibyla až v roce 1949, přičemž se předpokládalo, že rozvoj trolejbusové dopravy bude dále pokračovat. Namísto toho byly však další plány na stavbu tratí pozastaveny a linka K zprovozněná v roce 1949 byla již po sedmi letech provozu (tj. v roce 1956) nahrazena autobusy. Nadále tak přežívala jen první linka označená jako P. I ta ale 16. 4. 1963 dojezdila.
Trolejbusy jezdily v Klagenfurtu pouhých 19 let, přičemž k dispozici byla po celou dobu flotila čítající jen 8 vozů z roku 1944 vyrobených v rámci jednotné typové řady válečných trolejbusů (tzv. model C) v kooperaci výrobců Henschel, Schimann a Siemens. 6 z těchto trolejbusů bylo v padesátých letech přestavěno, přičemž zásadní změnou bylo uzpůsobení karoserie pro nástup cestujících předními dveřmi, kde zajišťoval řidič odbavení pasažérů.
Po zrušení trolejbusů se podařilo zachránit vůz ev. č. 1, který byl uschován spolkem „Nostalgiebahnen in Kärnten“, kde se postupně podroboval dlouholeté renovaci, po níž odpovídá stavu po provedené přestavbě v roce 1957. Poprvé byl veřejně prezentován dne 17. 9. 2018 v Klagenfurtu na náměstí (Heilgen Geist Platz), a to společně s původně trolejbusovým vlekem ev. č. 222 z Innsbrucku (obdobné vleky ovšem používal také Klagenfurt). Dne 19. 9. 2018 – 55 let, 5 měsíců a 3 tři dny po zrušení trolejbusové linky P – se poté restaurovaný vůz projel i po své bývalé trase, a to v závěsu za tahačem, který byl odpojen vždy pro účely fotografování. Trolejbus se tak znovu objevil na terminálu Kreuzbergl, anebo před městským divadlem.
Libor Hinčica, Gunter Mackinger