Starosta italského města Messina na ostrově Sicílie Cateno De Luca přišel s překvapivým oznámením týkající se budoucnosti tramvajového provozu ve městě, jenž přitom letos oslavit teprve své 15. narozeniny. Město by se mělo do června 2019 své jediné tramvajové tratě zbavit.
V Messině jezdily tramvaje v letech 1917–51. Znovu pak bylo rozhodnuto o vybudování jediné tramvajové tratě podél pobřeží v roce 1998. O rok později byla stavba zahájena a 3. dubna 2003 byl na trati o délce 7,7 km zahájen provoz. Pro přepravu cestujících bylo dodáno 15 tramvají z rodiny Fiat Cityway, která se kromě Messiny uchytila ještě v Římě a v Neapoli.
Starosta Cateno De Luca kritizoval přítomnost tramvají ve městě již v loňském roce, kdy na funkci starosty města teprve kandidoval. Místo části tramvajové trati navrhl vybudovat pěší zónu, dopravu pak měly nahradit autobusy (a dostalo by se pochopitelně i na automobily). Jako záminka měly posloužit nízké počty přepravených cestujících. Denně přitom tramvaje svezou okolo 10.000 pasažérů, což není na jedinou linku úplně zanedbatelný počet. Počátkem léta letošního roku sice starosta se svým záměrem pod vlnou kritiku poněkud přibrzdil a nechal se slyšet, že úlohu tramvají ve městě ještě prověří, již v srpnu 2018 ale opět přišel s tím, že na jeho stanovisku zrušit tramvaje se nic nemění.
Jako alternativu nabízí (už od dob své kampaně) visutou dráhu podobné té, jež mohou čtenáři znát z německého Wuppertalu. V této souvislosti se nejčastěji zmiňoval koncept SkyWay od běloruské společnosti, jejíž zástupci Messinu v červnu 2018 dokonce navštívili. To, že jde o projekt ekonomicky neúnosný a utopistický, starostu De Lucu, který paradoxně prodělečnou tramvaj kritizuje, příliš netrápí. Zřejmě asi nejlépe ví, že žádná visutá dráha nikdy realizována nebude, ostatně se v místních médiích častěji skloňuje prostá náhrada tramvaje autobusy. Dne 15. 9. 2018 se de Luca nechal slyšet, že tramvaje by měly vyklidit pozice ve městě už do června 2019. Se snižováním emisí z dopravy to nejspíš myslí v Itálii smrtelně vážně.
Libor Hinčica