Austrálie se po odklonu od tramvají k tomuto dopravnímu prostředku zase vrací. Není tomu tak dávno, co jediným přežívajícím provozem na nejmenším kontinentě bylo Melbourne, kde na druhou stranu tramvaje vládnou pevně, neboť jde v současné době o největší tramvajový provoz na světě. Dnes tramvaje jezdí také v Sydney, v Adelaide a v Gold Coastu, před dokončením je projekt v hlavním městě Canberra a Newcastlu.
Tramvajemi se ale zabývají také další města, zatím posledním, které vybralo dodavatele nového systému, se stalo město Parramatta, které je předměstím Sydney s cca 220.000 obyvateli. Se stávající tramvajovou sítí v Sydney přitom nemá být nový provoz nijak propojen. Výstavba nového systému byla svěřena společnostem Downer a CPB Contractors, přičemž náklady by se měly vyšplhat až k 13,4 mld. Kč. Dalších 8,5 mld. Kč získá konsorcium dopravce Keolis a výrobce vozidel CAF za zajištění provozu.
Práce mají být zahájeny ještě v roce 2019, celková délka trasy vedoucí mezi konečnými Westmead a Carlingford bude 12 km. Špičkový interval by měl být 7,5 minuty. Na části trasy o délce 4 km nebude použito trolejové vedení. Španělský CAF, který je na australském trhu s tramvajemi nesmírně úspěšný, dodá celkem 13 sedmičlánkových tramvají o délce 45 m s kapacitou cca 300 cestujícících.
Otevření systému je naplánováno na rok 2023. Trasa tramvaje bude vedena také po ulici s názvem Tramway Avenue, která odkazuje na původní provoz tramvají existující v letech 1883 až 1943. Zajímavostí je, že během celé provozní éry zde byly v minulosti nasazovány pouze parní tramvaje.
Libor Hinčica