Ukrajinský Lvov chystá velkou obměnu svého vozového parku trolejbusů, jenž dnes zahrnuje okolo 60 provozních vozů. V pátek 18. 1. 2019 došlo k podpisu smlouvy s Evropskou bankou pro obnovu a rozvoj (EBRD), která poskytne Lvovu další z úvěrů, s jehož pomocí má být financováno pořízení celkem 50 trolejbusů.
Část z těchto vozů poslouží jako náhrada starých trolejbusů, část by ale měla sloužit pro zajištění provozu na plánovaných rozšířeních trolejbusové sítě. Lvov totiž hodlá výrazně posílit úlohu elektrické dopravy, přičemž hlavní roli v rozvojových plánech hrají především trolejbusy.
Očekává se, že nové trolejbusy dodá do Lvova firma Electron (resp. dceřiná firma Electrontrans). Právě ta se jako jediná do obří zakázky na dodávku celkem 50 vozů přihlásila a v současné době je její nabídka vyhodnocována. Lvov přitom vypsal výběrové řízení ještě před podpisem smlouvy s EBRD, neboť by rád dodací lhůty co nejvíce zkrátil.
Firma Electron vstoupila jako společný německo-ukrajinský podnik do segmentu veřejné dopravy nejprve s tramvajemi. Záhy se ale přidaly také elektrobusy, autobusy a trolejbusy. Z vozidel na pneumatikách se podařilo nejvíce úspěchů sklidit prozatím v zakázkách na autobusy, které například zamířily na podzim 2018 do Užhorodu, kde jimi byl zahájen provoz klasické MHD namísto tradičních maršrutek. Trolejbusů ve verzích Electron T19101 a T19102 bylo prozatím vyrobeno pouze 12 (první z nich už v roce 2014), přičemž kromě Lvova bychom dva vozy nalezli také ve městě Chmelnyckyj. Doplňme, že v ukrajinštině se v názvu výrobce i typu běžně užívá označení s písmenem „K”, tedy Elektron.
Libor Hinčica