V roce 2017 jsme informovali o definitivním konci nevelké tramvajové trati v Buenos Aires, která měla předznamenávat návrat tramvají do tohoto hlavního města Argentiny a za níž se během pár let utratilo zhruba půl miliardy Kč. Jenže tramvaje už podruhé v historii města prohrály, a tak trať byla do počátku roku 2017 zcela demontována a v její trase se nyní buduje podúrovňová silniční magistrála nazvaná „Paseo del Bajo“, která je jen jedním z dalších obřích kapacitních tahů na mapě města.
Na dané tramvajové trati, jejíž projekt byl nazván jako Tranvía del Este, bylo v pozdější době provozováno pouze jedno vozidlo Alstom Citadis 302, které po ukončení provozu v roce 2012 zůstalo na trati částečně skryté pod plachtou a trpělo pod náporem vandalů. Vozidlo bylo roku 2016 odtaženo na jihozápad města, kde se mělo zapojit do provozu na síti tzv. Premetra. Jak jsme již uváděli, jedná se o nevelký provoz typu rychlodrážní tramvaje (avšak v praxi vykazující nízké cestovní rychlosti), který byl v 80. letech zřízen při jihozápadní hranici Buenos Aires a je v podstatě reprezentován jednou dvoukolejnou tratí, která je na svém jižním konci rozvětvena do dvou krátkých úseků, z nichž jeden je jednokolejný, přičemž na žádném z konců této pomyslně ypsilonové sítě není smyčka, a jsou tedy využívána obousměrná vozidla.
Ačkoli bylo slibováno, že se tramvaj na Premetru ukáže v dohledné době, loni majitel Premetra, společnost Subterráneos de Buenos Aires (SBASE), uvedl, že se tak v krátké době nestane. Alstom Citadis totiž na rozdíl od starých sólo vozů přesahuje svou délkou délku zastávek Premetra a ještě jeho dveře kolidují s nástupními hranami. Rekonstrukce zastávek přitom byla odpískána, tramvaj tak na trať nemůže vyjet.
Dalším problémem tramvaje je, že jsou pro ni náhradní díly drahé, vůz byl totiž odkoupen z madridského lehkého metra, ovšem bez sady potřebných náhradních dílů. V současných nepříznivých hospodářských podmínkách země, kdy i síť klasického metra vykazuje výpadky v provozu a kdy se čelní politici státu spíše vyjadřují v neprospěch drážní dopravy sloužící cestujícím, je vyloučeno, že by se někdo rozhodl do tramvaje, kterou město nechtělo, investovat, zvlášť když není dráha Premetra většinově segregována od okolního provozu a jsou na ní časté nehody s automobily. Ostatně v provozu je denně jen pár vozů. Dále je třeba podotknout, že Premetro obsluhuje čtvrti, které není možné hodnotit pro cizince i místní obyvatele jako vůbec bezpečné a vandalismus by tramvaji hrozil v těchto částech města více než u centra, kde byla přímo pod okny budov státní správy. K tomu je ještě nutné připočíst fakt, že ze tří měníren fungují na Premetru od roku 2008, kdy v jedné z nich proběhla krádež, jen dvě, přičemž dosud se nikdo neměl k tomu, aby třetí měnírnu opravil, takže není důvod na trať posílat vůz, který by mohl svou spotřebou působit problémy v napětí. Nesmí se také zapomenout na to, že projekt zkrachovalé “Tranvía del Este” iniciovala federální vláda, takže tramvaj je dosud v jejím majetku, ačkoli Premetro je městské.
Provoz celého buenosaireského metra, kam Premetro patří také, by měl od příštího prosince spadnout pod nového koncesionáře (zájem má Keolis, RATP a stávající koncesionář Metrovías, který pro zachování koncese spojil síly s DB Engineering & Consulting). Neexistují ale zprávy ze strany SBASE coby vlastníka infrastruktury a vozidel o tom, že by byla v plánu nějaká modernizace systému Premetra, a poslední léta se sotva podařilo opravovat jen vybraná stará vozidla. Sdružení Asociación Amigos del Tranvía y Biblioteca Popular Federico Lacroze, které provozuje historický okruh ve čtvrti Caballito, loni požádala SBASE o přesun tramvaje do dílen Polvorín, či rovnou o její darování, aby více nechátrala a mohla se případně postupně opravit pro provoz na uvedeném malém okruhu. Tato žádost ale nebyla, alespoň prozatím, vyslyšena, takže s ohledem na vše výše řečené je velmi pravděpodobné, že osud ne zrovna levné tramvaje bude podobný, jako tomu bylo třeba u většiny ojetých (avšak draze nakoupených) vlaků z jihozápadu Evropy, které do Argentiny zhruba před deseti lety dorazily: čeká ji pomalý, ale jistý zánik.
Text a neoznačené foto: Vít Hinčica