Pražský DP vypraví do provozu s cestujícími na běžné pořadí tramvaj typu T1. Bude se jednat konkrétně o vůz ev. č. 5002, který byl vyroben v roce 1951 a z pravidelného provozu odstaven v roce 1983. Vůz se objeví poprvé na lince s cestujícími o víkendu 5. a 6. 1. 2019.
Pražský DP se rozhodl tramvaj nasadit do provozu v souvislosti s novinkou v podobě otevření muzea MHD i v zimních měsících. Reaguje tak na zájem veřejnosti o návštěvu této instituce, která byla prozatím otevírána vždy jen o v sezóně mezi dubnem a říjnem. Jelikož v zimním období není vypravována nostalgická linka číslo 41, rozhodl se DP, že do provozu nasadí právě vůz typu T1, přičemž prozatím bylo avizováno nasazení jen na nadcházející víkend. Vůz T1 ale nebude nasazen na historickou linku či nějaký zvláštní spoj, ale na běžný kurz, konkrétně na třetí pořadí (kurz) linky č. 2.
Aby se mohla tramvaj objevit opět v pravidelném provozu, byla již ve značném předstihu osazena doplňkovou linkovou orientací (budníkem na čele) a nyní také odbavovacím systémem. V zadní části vozu došlo k demontáži madla u dveří, aby byla umožněna (v souladu s přepravními podmínkami) přeprava dětských kočárků.
Připomeňme, že výroba tramvají typu T1 probíhala v letech 1951 až 1958. Šlo o první vozidla koncepce PCC u nás, s původními prototypy a nultou sérií ale byly v provozu značné technické problémy. I proto se sériová výroba poněkud pozdržela. Celkem nakonec vzniklo 287 vozů T1, nejvíce – 133 vozů – odebrala právě Praha. Tramvaje se ale dostaly také do Polska (do Varšavy, kde 2 odebrané vozy posloužily pro výrobu nelicencovaných kopií) a SSSR (do Rostova na Donu). V Praze dojezdily poslední vozy T1 v roce 1983, jejich posledním provozovatelem byla Plzeň, kde se s nimi rozloučili dokonce až v roce 1987.
Jízdní řád tramvaje T1 na lince č. 2, který poskytlo tiskové oddělení DPP, si můžete stáhnout pod těmito odkazy: sobota, neděle.
Libor Hinčica