V minulých článcích věnovaných petrohradským trolejbusům jsme opakovaně poukazovali na ne úplně čitelné tendence omezovat v Benátkách severu působiště trolejbusů. Další se objevila s právě připravovanou reformou tamní pozemní městské hromadné dopravy.
Plánovaná reforma působí na první pohled velmi logicky, má totiž jako hlavní cíl omezit situace, kdy dochází k dlouhému souběhu několika linek. Bylo například zjištěno, že okolo 200 linek maršrutek různých soukromých dopravců, kteří jsou začleněni do systému petrohradské MHD, duplikuje trasy dotovaných městských autobusů v rozsahu od 40 do 100 %. Navrhovanou optimalizací by mělo dojít k odstranění téměř 300 linek, z nichž téměř 280 je obsluhováno právě maršrutkami, a přibytí zhruba jedné stovky nových, které by měly být zajišťovány klasickými autobusy. Neboli by se mělo omezit působiště komerčních dopravců. Reformou by mělo dojít ke zlepšení dodržování jízdních řádů na většině spojů MHD a ušetřené prostředky by měly putovat do zlepšení komfortu pro cestující či zkrácení intervalů ve špičkách.
V prvotním návrhu publikovaném letos před začátkem léta se ovšem objevilo rušení tří trolejbusových linek, změna trasování dalších pěti a vznik žádné nové trolejbusové linky. Rušit by se měly linky 1, 34 a 42, což by ale vedlo ke konci trolejbusového provozu na několika ulicích, kde visí trolejové dráty, a nasazení autobusů do těchto míst. Ačkoli městský dopravce Gorelektrotrans předpokládal rozvoj trolejbusů, stavbu nové vozovny a mínil nabírat nové řidiče, úředníci města jako by si rýsovali po svém. Gorelektrotrans přitom uvedl, že autobusovou linku č. 47 by šlo bez problému nahradit parciálními trolejbusy, autobusová linka č. 98 vede ze 100 % pod trolejemi, takže by na ni stačily i klasické trolejbusy, a navrhovaná záměna maršrutek za autobusy na lince K-339 by se mohla dít s pomocí parciálních trolejbusů. Takových případů, kde by mohly trolejbusy převzít otěže po autobusech či maršrutkách, je přitom ještě o něco více. Naopak trasa trolejbusové linky 33, která přepravuje nízké počty cestujících, zůstala v návrhu nedotčena. Některé linky MHD se navíc nadále budou značně dublovat.
Město od 12. do 27. září 2019 provádělo konzultace se všemi 18 rajóny Petrohradu, aby si od nich vyslechlo připomínky. Je jen otázkou, zda se něco v dokumentu změní ve prospěch trolejbusů, avšak už teď se je třeba opět ptát, na co všechno reforma cílí. Je jejím záměrem opravdu racionální optimalizace celého provozu MHD, úspora nákladů a zlepšení životního prostředí, nebo také i opakovaný pokus neznámo koho začít trolejbusy v dalším významném ruském trolejbusovém provozu upozaďovat?
Text: Vít Hinčica
Titulní foto: SPB GUP Gorelektrotrans