Ukrajinský Lvov ještě nezačal přebírat první z letos objednaných 50 trolejbusů Elektron T19 a město už včera schválilo vzetí úvěru ve výši 25 mil. eur (více než 645 mil. Kč) se zhruba 5% úrokem a 13letou splatností (s 3letým odkladem) na dalších 100 trolejbusů.
Přednost mají trolejbusy
Letos v únoru 2019 byl uzavřen kontrakt na dodávku 50 nových trolejbusů, které jsou financovány z externích prostředků a začnou brzy zaplavovat město (této dodávce se věnujeme v ČsD 4/2019). V té době město přitom zvažovalo, že by si k nim ještě pořídilo 100 elektrobusů. Ty měly být financovány přes Mezinárodní finanční korporaci (IFC), která patří do Skupiny Světové banky. Nicméně IFC neměla pro elektrobusovou ideu příliš velké pochopení, a tak se tento nápad opustil.
“Předchozí myšlenkou byl nákup 100 elektrobusů, ale vzhledem ke 130 km trolejbusového trolejového vedení, které máme k dispozici, bylo rozhodnuto o koupi trolejbusů s autonomním chodem, tj. bez dostavby trolejbusových tratí budeme moci zajistit přístup k elektrické dopravě v hustě obydlených oblastech, kde trolejové vedení neexistuje. Můžeme také optimalizovat pohyb trolejbusů a autobusů tak, aby se navzájem neduplikovaly,” uvedl primátor města, Andrej Sadovoj, v květnu 2019.
V současnosti má Lvov něco málo přes 70 trolejbusů, z toho jich okolo 10 momentálně nejezdí. Od roku 2016 má Lvov také jeden elektrobus Elektron E19101 vyrobený roku 2015, ten se ale nedočkal žádných následovníků. Již delší dobu přitom trpí Lvov podstavem provozuschopných trolejbusů a podíl moderních vozidel v trolejbusovém parku není nijak vysoký. Nákup 50 zcela nových vozů by tedy situaci v parku měl zlepšit výrazně, ovšem z dlouhodobého pohledu se stále bude jednat spíše o menší náplast, protože v dávné minulosti jezdilo ve Lvově i více než 200 trolejbusů a ještě před pár lety jich bylo ve městě přes 100, zatímco kilometrický rozsah sítě zůstává v posledních dekádách docela vyrovnaný.
Dalších 100 nových vozů by tedy Lvovu přišlo velmi vhod, neboť by bylo možné nejen udržovat stávající rozsah provozu při nabídnutí lepšího komfortu, ale i posílit intervaly. Díky bateriím budou moci nové vozy obsluhovat navíc i oblasti bez trolejí. Nicméně město nemá v úmyslu rozvoj trolejového vedení zmrazit, na jaře 2019 totiž představilo plán, ve kterém počítá se zřízením 12 nových trolejbusových úseků v místech, kde panuje vysoká poptávka po přepravě a investice do nových trolejí tam tak dávají smysl. Ostatně ke včerejšímu úvěru si Lvov u IFC přibral i další dva, přičemž jeden z nich, ve výši 10 mil. eur, bude určen na obnovu i rozšíření lvovské trolejbusové infrastruktury a doplní tak grant ve výši cca 2 mil. eur získaný na jaře od Fondu čistých technologií (zřízen Světovou banky) a určený rovněž na obnovu elektrické dopravy ve Lvově (část peněz měla putovat i do tramvajové vozovny).
Včerejší schválení vzetí úvěru je důležitým, ale teprve prvním z nezbytných kroků na cestě k pořízení stovky nových vozidel. Pokud by šlo vše dobře, mohlo by se výběrové řízení spustit na konci roku 2019 a dodávky samotné by pak začaly v roce 2021.
Text: Vít Hinčica
Poděkování: Roman Zaruma