Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) vydaly v tomto týdnu tiskovou zprávu, ve které se pochlubily tím, že pokračují na cestě k rozvoji elektromobility. Kromě zmínky o brzkém spuštění provozu nové tramvajové trati na Borská pole upozornily PMDP v této zprávě na to, že připravují rozvoj elektrické dopravy i do těch oblastí, kam žádné dráty jen tak nepovedou. Jmenovitě zmínily západně ležící městské části Radčice (přes 1 000 obyvatel), Křimice (cca 1 900 obyvatel) a Malesice (cca 700 obyvatel), které jsou od centra Plzně poměrně vzdálené a mají de facto již vesnický charakter. Plzeňští dopraváci si na zkušební provoz chtějí zapůjčit i trolejbus EKOVA ELECTRON 12T z ostravské Ekovy.
PMDP za poslední 3 roky pořídily již 25 moderních bateriových trolejbusů, s nimiž mohou rozšířit trolejbusové linky mimo trolejové vedení. Dalších 7 bateriových trolejbusů představí v příštích měsících. „To už bude flotila, která představuje výrazný pokrok směrem k flexibilní, čisté a tiché městské veřejné dopravě. Nechceme jen obnovovat vozový park na stávajících linkách, neboť nové technologie přinášejí příležitost rozšířit elektrickou dopravu i tam, kde by se budování tratí nevyplatilo,“ říká Roman Zarzycký, první náměstek primátora a předseda představenstva PMDP.
„V zimních měsících plánujeme zavést zkušební linku, která spojí západní a východní okraj Plzně. Z Ústředního hřbitova povede přes centrum až do Křimic a Malesic. Vyzkoušíme na ní oba typy bateriových trolejbusů, které již provozujeme, krátký 26 Tr a kloubový 27 Tr. Chceme si půjčit i trolejbus od ostravského výrobce EKOVA ELECTRIC. Pro nás i pro cestující by to byla velmi zajímavá zkušenost. Dosud provozujeme trolejbusy výhradně domácí Škody Electric,“ říká Jiří Ptáček, generální ředitel PMDP.
Trolejbus EKOVA ELECTRON 12T je momentálně na zkouškách v Praze. Jak uvádí PMDP, trolejbus EKOVA ELECTRON 12T má podobné parametry s trolejbusy, které již dnes na baterie vozí plzeňské cestující k Olympii nebo do Letkova. Na první pohled zaujme odlišnou karosérií i lakováním, které dominuje ostravská modř. Baterie mají obdobnou kapacitu jako ty škodovácké, umožňují dojezd cca 12 km. Zatímco cestující budou moci porovnat designové rozdíly, dopraváci chtějí vyzkoušet jízdní vlastnosti, spolehlivost a samozřejmě spotřebu elektrické energie a dojezd, které jsou pro takový způsob dopravy klíčové.
„Zimní období je pro zkušební provoz ideální, protože přináší nejvíce provozních komplikací. Chceme si tento model dopravy nejdříve vyzkoušet v nejtěžších podmínkách, abychom vychytali všechny detaily. Linku plánujeme provozovat několik týdnů na přelomu roku. Po většinu času zde bude jezdit jen jedno vozidlo nad rámec běžných jízdních řádů. Poté provoz vyhodnotíme a odladíme návrh pro budoucí plný provoz,“ říká Miroslav Macháň, pověřený vedením dopravně provozního úseku PMDP, a dodává: „Když půjde vše hladce, už za rok se mohou obyvatelé Radčic, Křimic a Malesic těšit nejen na bezemisní dopravu, ale i zlepšení dopravního spojení.“
Text: TZ PMDP, s úpravami -vh-