V Bolívii došlo minulý týden k historickému okamžiku. Po více než 40 letech se v ní opět rozjela tramvaj. Naposledy se, podle dostupných údajů, mohli tamní občané svézt tramvají na meziměstské (de facto už železniční) trati La Paz – El Alto v roce 1974, po které se pak ještě dalo nějakou dobu jezdit s nákladními vlaky.
Historická událost se odehrála ve městě Cochabamba, kde tramvaje již v minulosti jezdily, a to mezi léty 1902 až 1948. Jak jsme již obsáhle reportovali, probíhá v Cochabambě stavba nového tramvajového systému sestávajícího ze tří tratí, potažmo linek, které jsou označeny barvami jako červená, žlutá a zelená. Na té první zmíněné začaly být 8. října 2019 prováděny dynamické zkoušky s prvním z dodaných vozů Stadler Metelica. Jelikož trať ještě není zcela kompletní, bylo využito pouze 1,5km téměř hotového úseku, nad kterým již visí trolejové vedení.
Město se zhotovitelem prací již do tramvaje pozvalo prvních zhruba 60 návštěvníků a tato akce datovaná 11. října 2019 sklidila úspěch, 100% nízkopodlažní tramvaj z běloruského závodu odpovídající západoevropským standardům je totiž v tamních podmínkách doslova zjevením.
Nebude to přitom dlouho trvat a ve městě se objeví další vozidla. Do chilského přístavu Arica dorazí tento víkend druhá tramvaj, která se však při příjezdu do Bolívie poněkud opozdí, a to kvůli blíže nespecifikovaným problémům v tomto přístavu. Přibližně dne 25. října by měla do chilského přístavu Iquique připlout již třetí tramvaj, 11. listopadu pak čtvrtá. Další vozy budou následovat později. Dostavba sítě ovšem ještě bude otázkou několika dlouhých měsíců, ostatně žlutá linka se začala stavět teprve nedávno.
Text: Vít Hinčica