Menu

V Petrohradu vznikne další privátní tramvajová síť

Nedávno bylo do čtvrti Šušary dotaženo metro, nicméně jeho stanice je od centra této čtvrti (na snímku) vzdálena zhruba 3,5 km, takže vyhovuje spíše zaměstnancům automobilky Toyota. Nicméně realitní makléři věří, že i tak již cena nemovitostí díky metru v této lokalitě poroste a s tramvají, která sem má do čtyř let dorazit, se tento trend ještě více zesílí. Dodejme, že podnik ABZ-1 Group nemá s tramvajovými aktivitami žádnou zkušenost, dosud se soustředil převážně na realizaci silniční, případně železniční infrastruktury. (foto: ТРЕНД)
Nedávno bylo do čtvrti Šušary dotaženo metro, nicméně jeho stanice je od centra této čtvrti (na snímku) vzdálena zhruba 3,5 km, takže vyhovuje spíše zaměstnancům automobilky Toyota. Nicméně realitní makléři věří, že i tak již cena nemovitostí díky metru v této lokalitě poroste a s tramvají, která sem má do čtyř let dorazit, se tento trend ještě více zesílí. Dodejme, že podnik ABZ-1 Group nemá s tramvajovými aktivitami žádnou zkušenost, dosud se soustředil převážně na realizaci silniční, případně železniční infrastruktury. (foto: ТРЕНД)
Stáhnout PDF
Nezařazené
18. 10. 2019 17:55
Redakce
2 minuty čtení

Dne 11. října 2019 podepsal Petrohrad s privátním konsorciem BaltNědvižServis, které je tvořeno Gazprombankem a podnikem ABZ-1 Group, smlouvu o koncesi, která předpokládá vyprojektování, stavbu a následný zhruba 25letý provoz nové tramvajové trati, která má být umístěna do jižní části Petrohradu. BaltNědvižServis se stal již loni v květnu vítězem tendru, ve kterém se o koncesi soutěžilo, teprve teď ale město přistoupilo k podpisu příslušné smlouvy.

Nedávno bylo do čtvrti Šušary dotaženo metro, nicméně jeho stanice je od centra této čtvrti (na snímku) vzdálena zhruba 3,5 km, takže vyhovuje spíše zaměstnancům automobilky Toyota. Nicméně realitní makléři věří, že i tak již cena nemovitostí díky metru v této lokalitě poroste a s tramvají, která sem má do čtyř let dorazit, se tento trend ještě více zesílí. Dodejme, že podnik ABZ-1 Group nemá s tramvajovými aktivitami žádnou zkušenost, dosud se soustředil převážně na realizaci silniční, případně železniční infrastruktury. (foto: ТРЕНД) Předběžná poloha nové trati. (zdroj: Ассоциация транспортных инженеров)

Nová tramvajová trať má spojit stanici metra Kupčino se čtvrtěmi Šušary a Slavjanka, které jsou přiřazeny do Puškinského rajónu Petrohradu, byť zejména Slavjanka působí svou již poněkud vzdálenou polohou i vzezřením jako samostatné město, za které se také nejednou (ačkoli nesprávně) považuje. Celková délka nové trati má být okolo 21 km. Předpokládá se, že během následujících 2 let bude trať projektována a po získání všech nezbytných povolení by mohla roku 2022 začít její stavba. Pokud půjde vše dobře, bude první cca 10km etapa Kupčino – Šušary hotová v říjnu 2023 a druhá cca 11km etapa Šušary – Slavjanka hotová v roce 2024.

Tramvajová trať bude řešena jako rychlodráha a vyžádá si (včetně nákupu vozidel) investici ve výši cca 25,9 mld. rublů, tj. více než 9 mld. Kč. Pořízeno má být minimálně 21 tříčlánkových tramvají o kapacitě alespoň 215 míst, které mají celou trasu urazit za 30 až 35 minut. Interval ve špičkách má být 5minutový.

Město Petrohrad uvedlo, že stavět metro nemá do tak vzdálené lokality kvůli mamutím nákladům i dlouhé očekávané době realizace smysl, a autobus je na stále více zaplněných silnicích příliš pomalým řešením. Řešit obslužnost čím dál více rostoucích sídel jenom prostřednictvím blízké příměstské železnice se také nejeví jako prozíravé, protože většinu lidí ze spádových oblastí by bylo nutné k vlakovým stanicím stejně nějak dopravovat autobusem, což by, spolu s přestupem a někdy nutným čekáním na vlak, znamenalo cestu ke stanici metra Kupčino dlouhou až jednu hodinu. BaltNědvižServis uvedl, že je zvažováno momentálně okolo 10 výrobců tramvají, jejichž výrobky jsou analyzovány, načež bude posléze spuštěn proces výběru vhodného vozidla. Bude-li třeba, může počet tramvají narůst až na 34.

Schéma trati ještě jednou, tentokrát s vyznačením mostů a estakád i vozovny. (zdroj: BaltNědvižServis)

Petrohrad po zprovoznění tramvaje bude hradit většinu provozních nákladů, a to v celkové výši 58,1 mld. rublů (cca 20,9 mld. rublů; díky soutěži se podařilo srazit cenu z odhadovaných 89,6 mld. rublů), avšak jen po dobu prvních 12 let. Poté už má veškerá rizika nést privátní koncesionář. Petrohrad slibuje, že stejně jako u projektu Čižik bude cena jízdného v tramvajích stejná jako v jiných městských tramvajích. Je nutné uvést, že na rozdíl od Čižika bude veškerá tramvajová infrastruktura stavěna jako nová, tzv. na zelené louce.

Do 31. ledna 2020 mohou lidé v rámci soutěže vypsané Petrohradem vymýšlet název nové tramvaje, spolu s tím ale musí poslat i obrázek (soutěžit mohou pouze občané Petrohradu či Leningradské oblasti, děti musí být zastoupeny rodiči). První návrhy už začaly přicházet. Jak se dalo čekat, nemohl mezi nimi opakovaně chybět “Pyžik”, což je inspirováno názvem humorné písničky/říkanky Čižik-pyžik (psali jsme zde). Čižika už Petrohrad má, takže Pyžik by název symbolicky uzavřel. Nicméně se objevily také návrhy jako Šušarik, Slavjanočka či Žavoronok (česky “skřivan”) a Strela (česky “šíp”).

Zpočátku by mohla tramvaj přepravovat okolo 22 milionů cestujících ročně, k roku 2037 by již mohla převážet až 34 mil. pasažérů ročně.

Text: Vít Hinčica, titulní foto: TKK

Podobné články