Bosenské Sarajevo se má dočkat nových vozidel pro tramvajovou i trolejbusovou dopravu a rozšíření tramvajové sítě. Dne 17. 10. 2019 bylo schváleno financování ve výši 69,5 mil. € (cca 1,8 mld. Kč) na rozvoj veřejné dopravy ze strany sarajevského kantonu (Bosna a Hercegovina je tvořena mj. Federací Bosny a Hercegoviny, která se dělí na 10 kantonů, pozn. autora).
Největší investicí má být nákup 20 nových tramvají, jejichž nákup by měl spolknout miliardu korun (41 mil. €). Zhruba 610 mil. Kč (23,5 mil. €) by mělo stát dlouho slibované prodloužení tramvají z konečné Ilidža do oblasti Hrasnica (i ta je administrativně součástí obce Ilidža). Prodloužení by mělo mít délku 6,4 km a nacházet by se na něm mělo 11 zastávek. Jedním z motivů výstavby tratě je také růst ceny pozemků v oblasti a plánované rozšíření výstavby, v níž by mohlo najít domov až 20.000 lidí. Tramvaj by mohla navazovat na novou lanovou dráhu, jejíž studie proveditelnosti byla představena v dubnu letošního roku.
Mimo investic do tramvajové sítě by mělo dojít také k nalití prostředků do trolejbusové infrastruktury. Na rekonstrukci trolejbusové tratě Vogošča – nádraží a měníren na této trase nepoužívané od války v 90. letech bylo schváleno zhruba 130 mil. Kč (5 mil. €). Navíc se chystá i nákup dvacítky kloubových trolejbusů, na níž by mělo město získat peníze od Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD). To však povede k dalšímu zadlužení.
Stinnou stránkou plánovaných investic je totiž skutečnost, že sarajevský DP je předlužený, přičemž dluží i na sociálním a zdravotním pojištění. Dopravce proto nemá potřebné prostředky ani na běžnou údržbu vozidel. Pro velkorysé plány to ale zjevně překážka není.
Libor Hinčica