Dopravní podnik města Brna vypsal předběžné tržní konzultace, z nichž vyplývá, že má zájem na pořízení až 40 velkokapacitních obousměrných tramvají. Výrobci mají možnost zodpovědět otázky do 4. 11. 2019.
Nové tramvaje by měly být dle DPMB dlouhé 29 až 31 m a mít šířku 2,45 až 2,55 m. Jejich kapacita má při 5 os/m2 činit minimálně 230 osob, přičemž alespoň 60 se může posadit. Min. 15 sedadel má být přístupno bez podest. Průměr kol má být min. 600 mm, podvozky musí být plně otočné a použity musí být min. 4, přičemž je požadováno, aby byly všechny podvozky hnací. Na každé straně vozu musí být min. 5 dveří a nástupní hrana musí být max. ve výšce 350 mm nad temenem kolejnice. Max. rychlost by měla být 70 km/hod, požadovaná životnost je min. 25 let. Ze specifikace nevyplývá, která z uvedených kritérií budou následně hodnocena, resp. zda například vyšší kapacita bude zohledňována jako výhodná, anebo se dopravce spokojí s uvedenými min. parametry.
Abychom si dokázali představit pod specifikací konkrétní existující (či lépe řečeno vznikající) tramvaj, můžeme uvést, že výše uvedené specifikaci odpovídá například bezezbytku model Škoda 40T pro Plzeň, jenž má délku rovných 29 m (tedy minimum požadované v Brně) a v obousměrné variantě by měl nabízet při 5 os/m2 celkem 231 míst, z toho 64 k sezení. Rovněž další parametry odpovídají verzi, kterou by měla Škodovka dodávat na „domácí půdu“.
Výrobci mají zodpovědět otázky, kolik a jakých tramvají dodali za posledních 5 let, jaký počet z těchto vozů byl obousměrný, zda je přijatelná garance 95% provozuschopnosti po dobu trvání záruky (3–5 let), zda výrobce splňuje uvedené parametry, anebo zda umožňuje provádět opravy vozidel i ve vlastních dílnách dopravce.
Libor Hinčica