Jedna z nových vídeňských tramvají Bombardier Flexity se objevila dne 15. 10. 2019 na nádvoří tramvajové vozovny v Grazu v zelené barvě, kterou používá část vozidel tamní MHD. Vůz vídeňského ev. č. 306 se vydal do metropole Štýrska na testování.
Graz plánuje pořídit celkem 15 nových nízkopodlažních tramvají, přičemž město vyzvalo výrobce k testování jejich vozidel přímo v ulicích Grazu. Bombardier do města dodal naposledy tramvaje v letech 2000 a 2001, kdy bylo pořízeno celkem 18 vozů Cityrunner (později přejmenovány na Flexity Outlook). Následující generace tramvají pro Graz už byla dodána Stadlerem (celkem 45 vozů v letech 2009 a 2015, který tenkrát poněkud překvapivě porazil favorizované „domácí“ výrobce Siemens a Bombardier).
Brzy ráno dne 15. 10. 2019 byl v Grazu složen a hned následující den poprvé testován vůz budoucího vídeňského evidenčního čísla 306, jenž byl opatřen polepem v barevném provedení Grazu a nápisy, na nichž je uvedeno „Věřím, že budu příští Cityrunner pro Graz“ a „Z Rakouska pro Rakousko“, čímž je připomínána skutečnost, že vůz byl vyroben vídeňským závodem Bombardieru.
Tramvaj jezdí ulicemi Grazu bez cestujících a postupně si projela všechny trasy. Při technicko-bezpečnostní zkoušce dne 16. 10. 2019 byla nahrazena dočasně linka číslo 5 autobusy, neboť právě na její trase se zkouška odehrávala. Testy by měly skončit na konci října.
Bombardier dodává nové tramvaje v Rakousku aktuálně do Vídně a do Innsbrucku. V obou městech ale naráží na problémy s termínem plnění dodávek. Ve Vídni mělo být na konci roku v provozu již 16 tramvají Flexity Wien, bude jich ale nejspíše pouze 8 včetně vozu testovaného v Grazu. V Innsbrucku měla být kompletní flotila 20 nových tramvají k dispozici již na konci roku 2018, zpoždění v dodávkách ale nakonec způsobilo, že po otevření nové tramvajové trati v únoru 2019 musely být linky č. 1 a 3 nahrazeny autobusy, přičemž tento stav trvá doposud, byť část vozů již dodána byla. Důvodem pro nedodržení termínů, za která výrobce patrně nemine tučné penále, měly být problémy se subdodavateli vybraných komponentů nových vozidel.
Libor Hinčica