Menu

V Bogotě budou stavět metro

Vizualizace. (zdroj: Metro de Bogotá)
Vizualizace. (zdroj: Metro de Bogotá)
Stáhnout PDF
Nezařazené
28. 10. 2019 20:31
Redakce
1 minuta čtení

Tento měsíc byl oznámen vítěz výběrového řízení na výstavbu a následný provoz systému povrchového metra v hlavním městě Kolumbie. Stalo se jím konsorcium Apca Transmimetro, v jehož čele stojí čínské podniky China Harbour Engineering Company (vlastní 85% podíl v konsorciu) a Xi’An Metro Company.

Vizualizace. (zdroj: Metro de Bogotá)

Do výběrového řízení, které se rozběhlo v srpnu loňského roku, se předkvalifikovalo 6 různých uskupení, ovšem jen dvě z nich podala nakonec nabídku. Vítězné konsorcium zvítězilo nad konsorciem tvořeným španělskou společností FCC a mexickou společností Carso Infraestructura y Construcción.

Další vizualizace. Metro má přinést zlepšení veřejného prostoru v místech, kterým bude procházet. Denně by mělo převážet okolo milionu cestujících. (foto: Alcaldía de Bogotá)

Nový systém metra bude sestávat prozatím z jedné trati, která povede ve výšce 12 m nad zemí. Nadzemní trasování namísto podzemního bylo zvoleno z důvodu snahy uspořit finance. Součástí sítě o délce 23,9 km bude i koncový úsek pro obrat souprav a úsek do depa. Stavba metra má být zahájena v první polovině roku 2020 a dokončena v roce 2025. Hodnota celé investice je odhadována na více než 4 mld. USD, samotný kontrakt s konsorciem, které má povinnost nejen metro postavit, ale i následně provozovat po dobu 20 let, byl vyčíslen na 3,477 mld. USD (cca 80 mld. Kč). Na financování se podílí samotné hlavní město, stát a zejména pak různé mezinárodní banky.

Trasování nového metra. (zdroj: Alcaldía de Bogotá)

Soupravy pro metro má dodat duo subdodavatelů, kterými jsou CRRC Changchun do Brasil Railway Equipamentos e Servicos a španělská pobočka Bombardieru. Vlakových souprav má být zpočátku dodáno 23, depo bude nicméně dimenzováno na kapacitu až 60 souprav. Soupravy mají mít délku 140 m a být sestaveny ze 6 nebo 7 vozů. Kapacita jednoho vlaku bude okolo 1 800 osob. Průměrná cestovní rychlost má být 43 km/h, což by tento systém metra řadilo ve světovém měřítku mezi ty spíše rychlejší. Státní společnost Metro de Bogotá, S.A., která je pověřena plánováním, organizací a správou činností spjatých s bogotským metrem, uvádí, že bude možné dojet z jednoho konce trati na druhý za 27 minut, což je ale při dané rychlosti a existenci 16 stanic po trase spíše zbožné přání.

Primátor Bogoty, Enrique Peñalosa Londoño, dne 17. října 2019 při prezentaci vítěze výběrového řízení uvedl: “Dnes je historický den, slavnostní den pro Bogotu, den, který bude pamatován, je to milník.” Vzhledem k tomu, že první návrh na zřízení podzemní dráhy je v Bogotě datován přinejmenším do roku 1942, jsou tato slova poměrně přesná.

Od 23. října 2019 již probíhají ze strany města některé potřebné demolice a zajišťování pozemků pro stavbu.

Text: Vít Hinčica

Podobné články