Menu

Dalších až 65 nízkopodlažních vozů T3 pro Prahu

Nízkopodlažní T3 v Praze na Hradčanské dne 5. 9. 2010. (foto: Jan Groh, zdroj: Wikipedia.org)
Nízkopodlažní T3 v Praze na Hradčanské dne 5. 9. 2010. (foto: Jan Groh, zdroj: Wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Nezařazené
30. 10. 2019 15:59
Redakce
1 minuta čtení

Před 34 lety – v roce 1985 – došlo k prvnímu většímu vyřazení tramvají typu T3 v Praze. Vozidla tehdy byla nahrazena novými tramvajemi, kterými byly nové vozy téhož typu (resp. ve verzi T3SUCS). Tramvaje T3 stále tvoří významnou část flotily vozového parku tramvají v Praze a i přes nákup nových vozů Škoda 15T ForCity Alfa (celkem 250 vozů) ještě nebude dlouho možné vytěsnit vozy zcela ze služby cestujícím. Naopak se plánuje jejich další hloubková modernizace.

Nízkopodlažní T3 v Praze na Hradčanské dne 5. 9. 2010. (foto: Jan Groh, zdroj: Wikipedia.org)

Pražský DP vypsal výběrové řízení na dodávku nových částečně nízkopodlažních vozových skříní pro modernizaci vozů T3R.P a také tendr na repasi elektrických výzbrojí TV Progress na provedení užívané u částečně nízkopodlažních vozů T3R.PLF. Praha má dnes 35 tramvají T3R.PLF, z nichž 33 bylo vyrobeno v letech 2006–2009, zbylé dva vozy byly jako vzorová modernizace starších vozů s výzbrojí TV Progress zařazeny v letech 2017 a 2018.

Nyní se DP hl. m. Prahy odhodlal k avizovanému pořízení dalších vozů. Těch by mělo být až 65 v období následujících 8 let. Poslední „nová“ tramvaj T3 má tak naději vyjet na pražské koleje v roce 2028 – neuvěřitelných 68 let po vyrobení prototypu „té trojky“. Všechny nové vozové skříně by měly být dodány coby rekonstrukce vozů T3R.P, z nichž ty nejstarší mají vozovou skříň již z počátku 60. let. Přidanou hodnotou nové skříně je její nízkopodlažní část a v kombinaci s repasovanými součástmi také očekávaná výrazně nižší cena v porovnání s novými tramvajemi. Praha by ráda vozidla používala v budoucnu především na nočních linkách.

Ačkoli tendr na nové skříně explicitně neuvádí typové označení T3R.PLF z modernizace vzešlého vozidla, z technické specifikace a požadavků na schválení skříně pro modernizaci „té trojek“ ze strany českého Drážního úřadu je zřejmé, že okruh uchazečů se bude pohybovat ve velmi úzkém uzavřeném intervalu binární soustavy. Nabídky mají být posílány do 2. 12. 2019.    

Libor Hinčica    

Podobné články