Dne 30. října 2019 došlo k podpisu smlouvy mezi ukrajinským podnikem KP «Mariupol’skoje tramvajno-trollejbusnoje upravlenije» a Belkommunmašem, respektive jeho ukrajinským dealerem BKM-Ukraina, na základě které běloruský podnik dodá 57 klasických a 15 parciálních trolejbusů. Z celosvětového hlediska se jedná o unikát. Město totiž momentálně eviduje pouze 47 trolejbusů a tímto krokem se jeho park trolejbusů navýší o více než 50 %.
Celková hodnota zakázky je 15,2 mil. euro, z čehož 12,2 euro poskytla přes úvěr EBRD a další tři miliony eur putují z grantu fondu E5R, který podporuje ve východní Evropě projekty vedoucí ke snížení emisí a spotřeby elektrické energie. Prvních 12 nových vozů by mělo přijít již do tří měsíců od podepsání kontraktu. Všechny trolejbusy budou vybaveny klimatizací, Wi-Fi připojením či sčítači cestujících. Parciální trolejbusy budou mít autonomní dojezd do 20 km. Cena jednoho nízkopodlažního trolejbusu přitom vychází v průměru na pouhých 5,4 mil. Kč.
Mariupol patří na poli obnovy vozového parku MHD k progresivním ukrajinským městům. Nákupem ojetých tramvají, které ještě posílal obvykle na rekonstrukci, se mu podařilo vyřadit drtivou většinu starých tramvají, které nevyhovovaly ani z hlediska komfortu, ani z hlediska bezpečnosti. V tomto roce se rozbíhá dodávka 64 autobusů MAZ, z nichž je 15 kloubových. Příchod masivního počtu trolejbusů odpovídajících moderním standardům je pak jen dalším krokem v řadě investic. Dodejme, že na konci roku 2018 otevřel Mariupol i novou trolejbusovou trať a zřejmě postaví v dohledné době i další.
Zakázka pro město ležící na jihovýchodě země potvrzuje, že se Belkommunmaši s trolejbusy na Ukrajině nebývale daří. Před několika týdny byla zahájena dodávka 29 vozů pro Ivano-Frankivsk, 49 vozů má získat během následujících několika měsíců Žytomyr a 47 trolejbusů již jezdí v Oděse. Zástupci Belkommunmaše včera v Mariupolu neskrývali spokojenost a hlava výrobce, Dmitrij Parkov, uvedla, že této zakázce bude dána priorita.
Text: Vít Hinčica, poděkování TRalex