Ukrajinské město Kamjanske (dříve Dněprodzeržinsk) vyhlásilo 1. října 2019 tendr na 12 nových tramvají o minimální délce 15,5 m. Odhadovaná hodnota zakázky je 201 600 000 hřiven, neboli cena jedné tramvaje vychází na téměř 15,9 mil. Kč.
Stávající situace v místním tramvajovém provozu je doslova tristní. V provozu je z 34 evidovaných vozidel celá jedna třetina mimo provoz a park až na jednu výjimku pochází celý z minulého století, přičemž se v něm najdou i exempláře ze 70. let. Do města přišlo v posledních letech několik ojetých vozů, které se původně vyskytovaly v Praze, případně Ostravě, a část z nich před příchodem do Kamjanského ještě působila v Charkově, pro místní provoz se však pochopitelně jednalo o malou a nijak dlouhodobější úlevu.
V tomto století byla pořízena pouze jedna nová tramvaj, a sice typu K1, kterou dodal roku 2013 oděský podnik Tatra-Jug. Tramvaj typu K1 je odvozena od československé tramvaje typu T6B5 a byla vyvinuta už na počátku tohoto století, a tak vzhledově působí navzdory svému poněkud mladému datu výroby obstarožně. Již roku 2013 se očekávalo, že by mohly dodávky sólo vozidel pokračovat, ale nestalo se tak.
Obrat ve vývoji tedy přišel teprve před několika dny. Nabídky do tendru mají zájemci předkládat do 1. listopadu 2019. Elektronická aukce je plánována na 9. prosinec 2019. Nové vozy mají být dodány už do 31. prosince 2019 (sic!). Místní média očekávají, že si zakázku odnese výše zmíněný podnik Tatra-Jug, který tramvaje vyrábí v nedalekém Dnipru. Dodané vozy budou velmi pravděpodobně odpovídat typu K1M.
Tendr zaujme poměrně vysokou očekávanou cenou. Například u “Lvíčka” ruské firmy Transportnyje Sistěmy majícího délku 16,7 m byla loni udávána cena ve výši 500 tisíc euro, což je méně než 13 mil. Kč. V této ceně není započtena dоdávka na místo, avšak tramvaj je kvalitativně jinde než typ K1M. Navíc další tramvaj téhož ruského podniku, City Star o délce 16,5 m, byla dodána letos do Lotyšska za cenu 13,3 mil. Kč. Jak Lvíček, tak City Star jsou přitom 100% nízkopodlažní, zatímco vozy K1M mají pouze 35% podíl nízké podlahy.
Vysoká odhadovaná cena tak minimálně stojí za zamyšlení, zejména s ohledem na to, že se v Kamjanském nacházejí tramvajové tratě ve velmi špatném stavu a peníze na jejich rekonstrukci chybí. Ještě však pochopitelně existuje naděje, že bude do tendru nabídnuta lepší tramvaj. Naproti tomu naděje, že se objeví konkurence a cena půjde významněji dolů, je v podstatě nulová, zakázku totiž může s ohledem na velmi krátkou dodací lhůtu realizovat pouze ten, kdo se na její realizaci pečlivě připravoval už před jejím vypsáním…
Text. Vít Hinčica