Belkommunmaš může v tomto roce už poněkolikáté opět otevírat šampaňské. Z Ukrajiny si odváží další významný kontrakt, tentokrát na 49 trolejbusů pro město Žytomyr, které leží západně od Kyjeva.
Ve výběrovém řízení vypsaném na jaře 2019 zvítězil právě běloruský výrobce, který porazil domácí Bogdan. Dle běloruských médií došlo k podpisu smlouvy dne 4. října 2019.
Nové vozy jsou financovány s pomocí úvěru EBRD (ca 9,5 mil. EUR), ke kterému má být přidružen ještě grant ve výši zhruba 2 mil. EUR (zřejmě od Světové banky), za který má být obnovena část trolejbusové infrastruktury. Dodávka trolejbusů by měla v sobě obsahovat i náhradní díly a dodání potřebné techniky pro údržbu, nicméně detaily kontraktu prozatím zveřejněny nebyly, takže ještě není možné určit ani to, o jaké trolejbusy se bude přesně jednat, ve hře je ale zřejmě poslední verze typu BKM 321.
Momentálně je v Žytomyru přes 120 trolejbusů, z toho je ale celá jedna čtvrtina mimo provoz. Místní park navíc svým průměrným stářím patří k nejstarším na Ukrajině (viz ČsD 3/2019), 49 vozů tedy výrazně pozvedne tamní komfort cestování, avšak lidé budou ještě stále v nemalé míře muset cestovat starými vozidly. Příchod téměř padesátky trolejbusů každopádně umožní odstranit z provozu většinu vozů ZiU, z nichž některé pamatují ještě 70. léta. Všechny vozy BKM mají dojít do konce května 2020.
A co tramvaje?
Dodejme, že v Žytomyru jezdí i tramvaje, které byly v elektrickém módu zavedeny přesně před 120 lety. Svého vrcholu dosáhla místní tramvajová síť před druhou světovou válkou, po válce se ještě pár let držela, ale zhruba od poloviny 50. let zaznamenávala velkou vlnu rušení tratí, která nakonec vedla k tomu, že dnes už je ve městě jen jedna cca 7km linka, která má navíc původní rozchod 1 000 mm. Park je tvořen necelou třicítkou starých vozidel, když pro cestující jsou určeny vozy typů Tatra KT4SU z 80. let a Tatra T4SU z konce 70. let. Několik vozů KT4SU bylo ojetých, když přišly do Žytomyru roku 2010 z Vinnycje.
Současný primátor chtěl opakovaně zavést diskusi o možném zrušení tramvajového provozu. Jak primátor vysvětlil, náklady na rekonstrukci trati, která je značně opotřebená, jsou vysoké a konverze na rozchod 1 435 mm a nadto ještě nákup tramvají jsou pro město samotné zcela nedosažitelné. Příjmy z provozu jsou mizivé, protože za jednu jízdu platí cestující zhruba 3 Kč, a místní síť je malá, takže ani nemůže generovat vysokou poptávku. Místní tramvaje se tak ocitají v začarovaném kruhu.
Primátor navrhl, aby se namísto tramvajové trati zavedla trolejbusová trať a na ni nasadily kloubové trolejbusy, se svým nápadem ale neuspěl a, jak přiznal, setkal se u veřejnosti s tuhým odporem. Radnice se tak alespoň pokusila zahájit jednání s bankami, které by byly ochotny poskytnout městu výhodný úvěr, protože se však jedná o vysoce rizikovou investici, není vůbec jisté, zda bude mít radnice úspěch.
Text: Vít Hinčica
Poděkování: vania256