Menu

Saint-Étienne otevřelo prodloužení tramvajové sítě a přivítalo první Trollino

Zahájení provozu na novém tramvajovém úseku bylo doprovázeno i menší bílou peřinou. Na snímku tramvaj typu Urbos 3. Celkem je ve městě 16 nových tramvají tohoto typu dodaných v letech 2017 a 2018. (foto: Ville de Saint-Étienne)
Zahájení provozu na novém tramvajovém úseku bylo doprovázeno i menší bílou peřinou. Na snímku tramvaj typu Urbos 3. Celkem je ve městě 16 nových tramvají tohoto typu dodaných v letech 2017 a 2018. (foto: Ville de Saint-Étienne)
Stáhnout PDF
Nezařazené
22. 11. 2019 21:06
Redakce
1 minuta čtení

Během necelého týdne se v Saint-Étienne odehrály dvě významné události. Nejprve v sobotu 16. 11. 2019 došlo k otevření 4,3 km dlouhého tramvajového úseku Châteauxcreux Gare – Roger Rocher a tento týden do města zavítal první z 22 parciálních trolejbusů Solaris Trollino 12.

Zahájení provozu na novém tramvajovém úseku bylo doprovázeno i menší bílou peřinou. Na snímku tramvaj typu Urbos 3. Celkem je ve městě 16 nových tramvají tohoto typu dodaných v letech 2017 a 2018. (foto: Ville de Saint-Étienne) Představitelé města a další hosté se radují z otevření nového tramvajového úseku. (foto: Ville de Saint-Étienne)

Další tramvajové koleje

Saint-Étienne se pyšní nejstarší nepřetržitě fungující tramvajovou dopravou ve Francii – místním občanům byla už roku 1881 k dispozici parní tramvaj a v roce 1907 se ve městě poprvé objevila i elektrická tramvaj. Z kdysi poměrně bohaté sítě o rozchodu 1 000 mm přežila do 21. století jen páteřní trať Hôpital Nord – Solaure (9,3 km), ke které se připojila roku 2006 nově vybudovaná odbočná větev Place du Peuple – Châteaucreux Gare o délce necelých 2 km (viz plánek vpravo). Letos se na tuto odbočnou větev napojil další více než 4km úsek, a to tak, že se severně od centra opět zaústil do oné páteřní trati. Při cestě ze severu města na jih a opačně je tak možné nově jezdit po dvou různých trasách.

První nové Trollino dorazilo

Trolejbusová doprava byla v Saint-Étienne zahájena roku 1940. Až do konce 60. let byla poměrně intenzivně rozvíjena, pak i ji ovšem zasáhl trend rušení elektrické dopravy, jenž měl své první počátky ve Francii datovány již prvními léty po konci druhé světové války. Saint-Étienne se ovšem nezachovalo jako jiná města Francie a navzdory tomuto tehdy dlouhotrvajícímu módnímu trendu nakonec kráčelo poněkud proti proudu: tramvaje a trolejbusy totiž nikdy zcela nezrušilo. Od konce 70. let navíc začalo tramvajovou dopravu rehabilitovat a nyní tak začalo činit i v oblasti trolejbusové dopravy.

Ta, jak jsme informovali, je dnes v Saint-Étienne koncentrována pouze na jedinou trať, jež do současné doby přežila. Nicméně s momentálně probíhajícím nákupem nových vozidel by mělo dojít k významnému navýšení početního stavu vozového parku čítajícího momentálně 9 pravidelně nasazovaných vozidel Irisbus Cristalis ETB12 (dva z 11 vozů vyrobených v roce 2003 byly vyřazeny v letech 2018 a 2019) a navíc je v plánu stavba dalších trolejí. První z 22 letos objednaných vozů Solaris Trollino 12 dorazil tento týden do Saint-Étienne na silničním trajleru. Do konce tohoto roku by měly přijít ještě další čtyři kusy. Poslední vůz má být dodán v roce 2021. Existuje ještě opce na 2 další trolejbusy (pro další informace viz zde).

Text: Vít Hinčica

Aktuální plánek saint-étiennské sítě. (zdroj: Robert Schwandl / UrbanRail.net) Nový trolejbus. Hodnota nových vozů je značně vysoká. (foto: 3x Saint-Etienne Métropole)

Podobné články