Jediný norský trolejbusový provoz v Bergenu obnovuje flotilu svého vozového parku a navyšuje její počet. Po 47 letech u toho bude i česká Škodovka. Nově objednaná flotila 10 vozů Solaris Trollino 18 totiž bude vybavena elektrickou výzbrojí plzeňské Škody Electric.
Bergen uvedl svůj trolejbusový provoz do provozu v roce 1950 a na rozdíl od jiných norských měst jej i přes úvahy o zrušení zachoval až doposud. Role trolejbusové dopravy je ale velmi slabá. Pro provoz na jediné lince o délce 7,2 km je v k dispozici jen 6 trolejbusů Neoplan/MAN N6321, kterým musí vypomáhat dieselové autobusy.
Město proto přemýšlelo, jak s trolejbusy do budoucna naložit. Rozhodlo se nakonec, že trolejbusovou dopravu nejen zachová, ale i rozšíří, a to formou využití parciálních trolejbusů. Ty budou projíždět centrem města na baterie úsek dlouhý 2 km, načež se opět napojí na trolej, přičemž novostavba trolejbusové sítě bude mít délku 5 km. Záměr navíc umožňuje nahradit trolejbusovou dopravou další autobusové linky vedené částečně souběžně s trolejbusovými tratěmi. Výhledově se předpokládá, že by mohlo dojít k náhradě celkem 5 současných autobusových linek trolejbusovými linkami, a to při délce pouhých 12 km sítě.
Prozatím bylo objednáno 10 nových článkových trolejbusů, přičemž jejich dodavatelem by měl být polsko-španělský Solaris. Elektrickou výzbroj poté dodá Škoda Electric. Pro Škodovku představuje zakázka pro Bergen určitý comeback. Už v minulosti totiž dodávka 20 vozů typu Škoda 9 Tr pomohla místní trolejbusový provoz zachránit. Vozidla se pak stala páteří vozového parku v období let 1972–86. Dvojice vozů byla ponechána pro muzejní účely. Ve své době šlo o jediný úspěch závodu Škoda s trolejbusy na západních trzích.
Libor Hinčica