V severoitalském Bolzanu se dne 24. listopadu 2019 uskuteční od 7. do 22. hodiny referendum, kterým bude zjišťován postoj veřejnosti k plánované výstavbě tramvajové sítě ve městě.
V Bozlanu v minulosti tramvaje již jezdily, a to mezi léty 1909 až 1948. Před několika lety se objevila iniciativa na jejich návrat, ovšem v moderní podobě. Smyslem této myšlenky má být zkvalitnění veřejné dopravy ve městě, které má momentálně přes 100 tisíc obyvatel, a spolu s tím zlepšení dopravní situace tamtéž.
Proto byl vypracován projekt na stavbu tramvajové sítě ve formě zkrouceného ležatého písmene Y, o celkové délce více než 7 km, s úsekem bez trolejí v centru města. Tento projekt ale rozdělil v Bolzanu veřejnost. Oponenti sesbírali podpisy pod petici, díky čemuž vyvolali referendum, ve kterém bude veřejnosti položena otázka: „Chcete, aby byl do městské struktury města Bolzano zaveden prostředek veřejné dopravy v podobě tramvaje na kolejnicích z Ponte Adige do Viale Stazione?“ (Ponte Adige je okrajová čtvrť v Bolzanu, Viale Stazione je ulice při hlavním vlakovém nádraží v Bolzanu, viz plánek níže).
Dle názoru oponentů je projekt tramvaje drahý a samotná tramvaj nebude mít pro město takové přínosy, jak je slibováno. Původně odhadovaná hodnota stavby 180 mil. eur byla ostatně postupně navyšována a nyní byla oficiálně vyčíslena na téměř 210 mil. eur (včetně DPH). Dle oponentů se tak potvrdily již dřívější obavy o zvýšení nákladů celého projektu a navíc by dle nich mohlo dojít i k jeho postupnému prodražení až na 250 mil. eur, což by město nemuselo finančně unést. Realizace tramvajové sítě sice má být financována z rozpočtu města, provincie a italského státu, avšak ještě není vůbec potvrzené, zda by italský stát přispěl dostatečnou částkou a nadto byl ochoten ještě přihodit další peníze, pokud by se záměr skutečně prodražil.
To ovšem není vše, slibovaná průměrná rychlost 19 km/h i cestovní časy nemohou být dle oponentů dodrženy jednak kvůli velkého počtu zastávek (17 na celé síti, průměrný rozestup mezi sousedními zastávkami je tedy okolo 450 m) a také kvůli toho, že ne vždy chytnou tramvaje ve své trase “zelenou vlnu”. Dále se oponentům nelíbí, že se značná část trasování tramvajové sítě kryje s projektem metrobusového koridoru, jehož realizace se navíc vleče již několik let.
Jiné výhrady směřují k naddimenzování celého tramvajového systému. Navrhovaný špičkový interval 10 minut pro linku č. 1 jedoucí od nádraží přes centrum k nemocnici (Ospedale) je dle oponentů i s ohledem na souběh s metrobusem zbytečný a tramvajová vozidla o kapacitě až 260 míst (odpovídá zhruba tříčlánkovým vozidlům), která kvůli bateriím nebudou vůbec levná, si tak dostatek cestujících nenajdou, což jen povede ke generování vysokých provozních ztrát. Linka č. 2 pro změnu předpokládá špičkový interval pouhých 30 minut, což již nyní zpochybňuje její udržitelnost.
Výsledky referenda budou považovány za platné, pokud k urnám přijde aspoň 25 % občanů EU oprávněných v dané věci hlasovat, nejsou však pro vedení města závazné. Primátor Bolzana, Renzo Caramaschi, nicméně uvedl, že se výsledky platného referenda bude řídit, dodal ovšem, že si pak občané v případě vítězství “ne” nesmí stěžovat na to, jaký je ve městě provoz.
V tomto týdnu nejhlasitější oponentní skupina z řad veřejnosti “Comitato traffico cittadini di Bolzano” přišla s tím, aby se namísto tramvají zavedl trolejbus. Jeho implementace by byla dle tohoto sdružení jednak levnější, jednak rychlejší a navíc by se jednalo také o systém flexibilnější, jelikož v případě nutnosti mohou být trolejbusy v budoucnu snadněji přemístěny do jiných oblastí než tramvaje. Nezbývá ovšem, než si nejprve počkat na výsledky referenda.
Dodejme, že na městskou tramvajovou síť by mohla navázat meziměstská tramvajová trať o délce 16 km, která by vedla od západní konečné linky č. 2 do města Caldaro, které má okolo 8 000 obyvatel.
Text: Vít Hinčica