Po Plzni a Mostu se prvních SORů NS 12 diesel dočkali i Pražané. První dva kusy vyjely pod hlavičkou společnosti STENBUS z pražských Horních Počernic již v závěru minulého týdne, další 4 vozy by je měly následovat do konce roku. Vůbec první masová obnova vozového parku zcela novými vozy je reakcí dopravce na nové desetileté smlouvy s objednatelem, které vešly v platnost s prvním prosincovým dnem roku 2019.
Když v dubnovém čísle magazínu Časopid představoval jednatel společnosti STENBUS, p. Lukáš Jirásek, plány na obnovu vozového parku, hovořil zde výhradně o pořízení autobusů značky MAN. Ještě před uzavřením výběrových řízení byl ale dopravci nabídnut k otestování prototyp dieselového SORu NS 12, který bratry Jirásky příjemně překvapil. Mladší z bratrů, Lukáš, popsal své postřehy následovně: „Sladění převodovky s výkonovou křivkou motoru je perfektní a s tím souvisí i retardér. Nová prostorná kabina řidiče navíc nadchla naše zaměstnance. To vše nás začínalo přesvědčovat o úvaze přejít na značku SOR.“ Dalšími faktory výběru se staly i dlouhé dodací lhůty, které mimo jiné s neochotou splnit některé požadavky ROPIDu vyřadily ostatní výrobce. Nakonec rozhodl kromě termínu možného dodání 6 autobusů i fakt, že SOR na trh uvedl nový model. „Do starého SORu (myšlena řada NB, pozn. autora) bychom nikdy nešli.“ ukončuje výpověď Lukáš Jirásek.
Délka poměrně mladého modelu NS z produkce libchavského SORu je rovných 12 metrů, šířka činí 2550 mm. Na výšku má autobus bez pěti milimetrů 3 metry. Obměnu klientů ve voze zajišťuje trojice dovnitř otočných dveří, které mají jednotnou šířku 1200 mm. Pohonné ústrojí se sestává z motoru FPT Industrial o výkonu 210 kW (známý též pod označením Iveco Tector 7), jehož výkon pak přenáší automatická šestistupňová převodovka ZF Ecolife. Zevnějšek vozů je oděn do červeno-bílo-modrého laku PID, který je v tomto případě upraven přímo na míru designu řady NS.
Interiér autobusů plně odpovídá závazným standardům PID; podlaha je opatřena tmavě šedou protiskluzovou krytinou, zádržná madla jsou vyvedena v nerezu. Pro zákazníky je připraveno 28 skořepinových sedadel potažených koženkou, celkem 12 je jich pak přístupných bez nutnosti překonávat podesty. O tepelné pohodlí se stará celovozová klimatizace značky Eberspächer, zákazníci dále jistě rovněž ocení i USB zástrčky situované v bočnicích autobusu. Optický informační systém vyrobila společnost BUSE, přičemž jeho součástí jsou i požadované dva vnitřní LCD panely.
Ve čtvrtek 5. prosince 2019 vyjel do provozu první ze šesti objednaných autobusů, o den později ho následoval další kus. Zmíněné vozy obdržely evidenční čísla 1780, resp. 1779 a jejich domovem se stala linka 221 spojující Černý Most s Klánovicemi (konkrétně jde o pořadí /3 a /4). Zbylou čtveřici NS 12 diesel plánuje STENBUS zařadit do konce prosince, a to na linku 240 jezdící mezi stanicemi metra Černý Most a Háje. Již v listopadu si dopravce z východočeských Libchav přivezl také nový SOR BN 8.5, který je pod číslem 1783 nasazován na linku 212 po Klánovicích.
Matěj Stach