Ostravská společnost Ekova Electric, která je dceřinou společností DP Ostrava, dokončila opravu tramvají typu T2R pro pražský DP. Dne 19. 12. 2019 opustila obě vozidla ve 12 hodin areál společnosti a vydala se do Prahy. Nocovat budou obě tramvaje v areálu společnosti Universal Transport, která zajišťuje přepravu vozů, v Mochově (cca 35 km východně od Prahy). V areálu pražských ústředních dílen by měla být obě vozidla složena dne 20. 12. 2019 ráno.
Tramvaje typu T2R odkoupil v loňském roce pražský DP pro zpestření provozu na retro tramvajové lince č. 23, na níž momentálně dominují různá provedení vozů T3. Tramvaje sloužily v letech 1996–2018 v Liberci, kde dne 17. 11. 2018 došlo ve městě pod Ještědem k poslednímu pravidelnému vypravení do provozu s cestujícími. Obě vozidla (libereckých ev. č. 18 a 19) ovšem liberecký DP zakoupil z Ostravy. Zde sloužily pod ev. č. 613 (vůz z roku 1958) a 694 (vůz z roku 1962). Jelikož bylo rozhodnuto, že tramvaje se podrobí opravě ve firmě Ekova Electric, vrátily se obě tramvaje po 23 letech v únoru 2019 do svého někdejšího působiště. Zde byly oba vozy pečlivě rekonstruovány do požadovaného retro provedení.
Zvolená podoba tramvají přitom nemá nic společného s podobou vozů T2 ev. č. 6001 a 6002, které v Praze skutečně jako jediné „té dvojky“ v minulosti s cestujícími jezdily. Tramvaje mají být zpestřením pro fanoušky a představují formu alternativní historie. Předobrazem pro vzhled vozů se staly brněnské vozy T2, a to ve stavu po provedených generálních opravách. Vůz ex-ostravského čísla 613 byl vyhotoven do podoby odkazující na brněnské tramvaje po první generální opravě (zachovává si tak například typický „vous“ s reflektorem na čele), vůz ex-ostravského ev. č. 694 odpovídá verzi po druhé brněnské generální opravě (již se dvěma reflektory).
Tramvaje jsou vykazovány formálně jako modernizace vozů T3SUCS (záměna vozové skříně) ev. č. 7174 a 7275 a zůstala u nich zachována elektrická výzbroj v provedení značně sjednoceném s verzí používanou u vozů T3 (úpravou elektrické části prošly obě tramvaje při modernizaci v Ostravě už v roce 1985). Tramvaje tedy nejsou historické a cílem jejich opravy ani nebylo dosáhnout přesného historického vzhledu (což ostatně s ohledem na výše zmíněnou skutečnost týkající se provozu vozů T2 v Praze ani nebylo možné).
Jelikož se vozidla vrátila v únoru „domů“, používalo se mezi pracovníky Ekovy Electric pro jejich pojmenování familiárně původních ostravských evidenčních čísel. V Praze nicméně vozy ponesou ev. č. 6003 a 6004 (a navážou tak na ony jediné dvě pražské „té dvojky“). Přesto se alespoň na chvíli před nakládkou objevila na voze původního ev. č. 613 i ostravská evidenční čísla a dobový znak ostravského DP, kterými byl vůz opatřen pro účely fotografování.
Po dodání do Prahy se bude na vozidlech ještě několik týdnů pracovat v souladu s původním plánem. Vyjetí do provozu tak lze očekávat nejdříve na jaře 2020. Krásně udělaná oprava je pro pracovníky Ekovy Electric jistě perfektní vizitkou.
Libor Hinčica