Menu

Kloubové autobusy pro Bratislavu dodá turecký Otokar

Kloubový KENT C je na trhu nabízen od roku 2016. (foto: Otokar)
Kloubový KENT C je na trhu nabízen od roku 2016. (foto: Otokar)
Stáhnout PDF
Nezařazené
22. 12. 2019 14:40
Redakce
2 minuty čtení

Bratislavský DP uzavřel výběrové řízení na dodávku kloubových autobusů. Soutěž na 81 vozů byla vyhlášena v srpnu 2019 a rozdělena byla na tři části. První z nich zahrnovala 70 autobusů do délky 18,8 m s obsaditelností min. 130 osob. Druhá část počítající s dodáním deseti vozů uváděla min. obsaditelnost 125 osob, třetí poté předpokládala dodávku jednoho vozidla upraveného pro potřeby autoškoly.

Kloubový KENT C je na trhu nabízen od roku 2016. (foto: Otokar)

Do nezvykle otevřené soutěže se přihlásilo hned několik účastníků, přičemž největší zájem byl o první část počítající s dodávkou až 70 vozů. V této části se sešly celkem 4 nabídky. Kromě očekávané účasti libchavského SORu, který v Bratislavě dosud na poli dodávek nových autobusů dominoval, se přihlásil také polsko-španělský Solaris, německý Mercedes-Benz a poněkud překvapivě také turecký Otokar. Právě poslední jmenovaný se stal nakonec vítězem (pořadí dalších účastníků: 2. SOR, 3. Solaris, 4. Mercedes).

Jeden kloubový vůz nabídl turecký producent za cenu 254.950 € (cca 6,3 mil. Kč), celková hodnota zakázky je 17,846 mil. € (cca 448,8 mil. Kč). To je výrazně méně, než bratislavský DP původně předpokládal, protože původní odhadovaná hodnota zakázky byla 22,89 mil. €. Finanční úspora by tedy dokázala pokrýt nákup dalších 20 článkových autobusů Otokaru.

Pohled do interiéru kloubového vozu KENT C. (foto: Otokar)

Otokar (celým jménem Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi A.Ş.) začal autobusy vyrábět v roce 1963, a to na základě licence dnes značky Magirus Deutz. Postupně se značka vyvinula v největšího tureckého výrobce autobusů, které exportuje i do zemí EU. Vedle výroby pro civilní sektor je Otokar významným výrobcem vojenské techniky. Základní produktovou řadu autobusů představuje 6 městských modelů, 4 meziměstské a 2 zájezdové. V produkci dominují především menší typy autobusů (midibusy).

Vlajkovou lodí mezi městskými autobusy je model KENT C. Ten byl na trh uveden již v roce 2010 a od té doby prošel celou řadou inovací. Ta poslední byla představena na veletrhu Busworld v Belgii v říjnu letošního roku. Základem je 12m verze, která je k dispozici v dieselovém provedení, dále v plynovém, v LE variantě (KENT U) a jako elektrobus (e-KENT C). Kloubová verze o délce 18,75 m (KENT C Articulated), která by měla zamířit do Bratislavy, byla poprvé představena v roce 2016 a je k dispozici prozatím jen s naftovým pohonem.

Stanoviště řidiče na propagačním snímku výrobce. (foto: Otokar)

V České republice a na Slovensku dosud Otokar výraznými prodeji neoslňoval. S autobusy této značky se dá setkat především v Praze a okolí, kde jsou malé vozy využívané pro přepravu turistů, na Slovensku nebyla značka zastoupena vůbec. Bratislavský kontrakt je tedy jistou revolucí. Vozidla mají být poháněna motory DAF MX11 o výkonu 271 kW, které splňují v současné době platnou emisní normu EURO 6D. Každý z vozů by měl pojmout až 164 cestujících, přičemž celková obsaditelnost byla jedním z hodnoticích kritérií (společně s cenou a množstvím emisí). Záruka na autobusy je prodloužena na tři roky, na konstrukci vozu činí 10 let. Stanoveny jsou sankce za nedodání náhradních dílů ve stanovených lhůtách i sankce za opravy mimo stanovené termíny. Součástí výbavy bude kamerový systém, WiFi připojení pro pasažéry, nabíječky USB, nové transparenty atp. Dodávka by měla proběhnout již v roce 2020.

Doplňme, že v druhé části soutěže na 10 vozů se již účastnil pouze Solaris a Mercedes, přičemž vyhrál první jmenovaný s cenou 3,125 mil. € (312.500 €/vůz, tj. zhruba 8 mil. Kč, resp. 80 mil. Kč za celou dodávku). Třetí část počítající s jedním vozem uzpůsobeným i pro potřeby autoškoly vyhrál rovněž Solaris, který zde byl jediným účastníkem s cenou 329.900 € (cca 8,5 mil. Kč).

Libor Hinčica

Podobné články