Bratislavský DP uzavřel výběrové řízení na dodávku kloubových autobusů. Soutěž na 81 vozů byla vyhlášena v srpnu 2019 a rozdělena byla na tři části. První z nich zahrnovala 70 autobusů do délky 18,8 m s obsaditelností min. 130 osob. Druhá část počítající s dodáním deseti vozů uváděla min. obsaditelnost 125 osob, třetí poté předpokládala dodávku jednoho vozidla upraveného pro potřeby autoškoly.
Do nezvykle otevřené soutěže se přihlásilo hned několik účastníků, přičemž největší zájem byl o první část počítající s dodávkou až 70 vozů. V této části se sešly celkem 4 nabídky. Kromě očekávané účasti libchavského SORu, který v Bratislavě dosud na poli dodávek nových autobusů dominoval, se přihlásil také polsko-španělský Solaris, německý Mercedes-Benz a poněkud překvapivě také turecký Otokar. Právě poslední jmenovaný se stal nakonec vítězem (pořadí dalších účastníků: 2. SOR, 3. Solaris, 4. Mercedes).
Jeden kloubový vůz nabídl turecký producent za cenu 254.950 € (cca 6,3 mil. Kč), celková hodnota zakázky je 17,846 mil. € (cca 448,8 mil. Kč). To je výrazně méně, než bratislavský DP původně předpokládal, protože původní odhadovaná hodnota zakázky byla 22,89 mil. €. Finanční úspora by tedy dokázala pokrýt nákup dalších 20 článkových autobusů Otokaru.
Otokar (celým jménem Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi A.Ş.) začal autobusy vyrábět v roce 1963, a to na základě licence dnes značky Magirus Deutz. Postupně se značka vyvinula v největšího tureckého výrobce autobusů, které exportuje i do zemí EU. Vedle výroby pro civilní sektor je Otokar významným výrobcem vojenské techniky. Základní produktovou řadu autobusů představuje 6 městských modelů, 4 meziměstské a 2 zájezdové. V produkci dominují především menší typy autobusů (midibusy).
Vlajkovou lodí mezi městskými autobusy je model KENT C. Ten byl na trh uveden již v roce 2010 a od té doby prošel celou řadou inovací. Ta poslední byla představena na veletrhu Busworld v Belgii v říjnu letošního roku. Základem je 12m verze, která je k dispozici v dieselovém provedení, dále v plynovém, v LE variantě (KENT U) a jako elektrobus (e-KENT C). Kloubová verze o délce 18,75 m (KENT C Articulated), která by měla zamířit do Bratislavy, byla poprvé představena v roce 2016 a je k dispozici prozatím jen s naftovým pohonem.
V České republice a na Slovensku dosud Otokar výraznými prodeji neoslňoval. S autobusy této značky se dá setkat především v Praze a okolí, kde jsou malé vozy využívané pro přepravu turistů, na Slovensku nebyla značka zastoupena vůbec. Bratislavský kontrakt je tedy jistou revolucí. Vozidla mají být poháněna motory DAF MX11 o výkonu 271 kW, které splňují v současné době platnou emisní normu EURO 6D. Každý z vozů by měl pojmout až 164 cestujících, přičemž celková obsaditelnost byla jedním z hodnoticích kritérií (společně s cenou a množstvím emisí). Záruka na autobusy je prodloužena na tři roky, na konstrukci vozu činí 10 let. Stanoveny jsou sankce za nedodání náhradních dílů ve stanovených lhůtách i sankce za opravy mimo stanovené termíny. Součástí výbavy bude kamerový systém, WiFi připojení pro pasažéry, nabíječky USB, nové transparenty atp. Dodávka by měla proběhnout již v roce 2020.
Doplňme, že v druhé části soutěže na 10 vozů se již účastnil pouze Solaris a Mercedes, přičemž vyhrál první jmenovaný s cenou 3,125 mil. € (312.500 €/vůz, tj. zhruba 8 mil. Kč, resp. 80 mil. Kč za celou dodávku). Třetí část počítající s jedním vozem uzpůsobeným i pro potřeby autoškoly vyhrál rovněž Solaris, který zde byl jediným účastníkem s cenou 329.900 € (cca 8,5 mil. Kč).
Libor Hinčica