Portugalský Lisabon je fanouškům dopravy znám především pro své historické tramvaje (k dispozici je dnes celkem 38 ks) provozované na dochovaném torzu původní sítě městských tramvají. Vedle linek obsluhovaných vozidly staré konstrukce je ale provozována také linky číslo 15 (Praça da Figueira – Belém – Algés), na níž jsou nasazována článková vozidla Siemens/CAF z roku 1995.
Stávající flotila desíti těchto vozů má být doplněna o 15 nových tramvají. Výběrové řízení na jejich dodávku vyhrála španělská společnost CAF, která porazila Stadler, jenž nabízel vozidla o 1,5 mil. € dráž (cca 38,55 mil. Kč). Původní rozpočet zakázky činil 45 mil. € (přibližně 1,156 mld. Kč), přičemž v této sumě bylo zahrnuto i 5 mil. € (přibližně 128,5 mil. Kč) na údržbu vozidel. Podmínkou tendru bylo, že vozidla budou mít větší kapacitu než stávající flotila z roku 1995.
Nákup tramvají má posloužit pro posílení přepravní kapacity linky číslo 15, u níž se navíc plánuje prodloužení. Jde o první nákup nových tramvají v Lisabonu od roku 1995. První vozy by měly být dodány již v roce 2021, celá flotila má být uvedena do provozu v průběhu let 2022 a 2023.
Libor Hinčica