Menu

Kloubové elektrobusy pro New York

Autobusy New Flyer XE60 znají v New Yorku v dieselové verzi (na snímku). Nyní se přidají také první elektrobusy. (zdroj: Wikipedia.org)
Autobusy New Flyer XE60 znají v New Yorku v dieselové verzi (na snímku). Nyní se přidají také první elektrobusy. (zdroj: Wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Nezařazené
19. 01. 2020 18:06
Redakce
1 minuta čtení

Na vlně elektromobility se začínají pozvolna vozit také americká města. Příkladem budiž New York, v němž bychom napočítali přes 300 autobusových linek, na kterých jezdí více než 5.700 autobusů. Mezi nimi také první elektrobusy.

Autobusy New Flyer XE60 znají v New Yorku v dieselové verzi (na snímku). Nyní se přidají také první elektrobusy. (zdroj: Wikipedia.org)

Kromě sólo elektrobusů, kterých bychom napočítali ve městě prozatím 10, byl v prosinci 2019 představen také první kloubový elektrobus z produkce společnosti New Flyer. Autobus je součástí 15kusové dodávky, která byla potvrzena v březnu 2019. Kloubové elektrobusy by měly být nasazovány na linku M14 vedenou po 14. ulici na Manhattanu. Jedná se o jednu z nejvytíženějších autobusových linek v srdci New Yorku, kterou denně využije okolo 30.000 pasažérů.

Ačkoli nástup elektrobusů je poměrně pomalý, v letech 2020–24 by mělo být zařazeno do provozu v New Yorku okolo 500 elektrobusů, které budou nasazovány na vybrané linky v rámci celého města složeného z pěti základních obvodů. Zhruba každý 11. autobus ve službách MTA by tedy měl být po roce 2024 elektrobus. Na jejich nákup (a vybudování potřebné infrastruktury) hodlá New York vynaložit přes 1,1 mld. dolarů (tedy přes 23 mld. Kč).  

10 sólo elektrobusů na linkách MHD, které již v New Yorku jezdí, je součástí pilotního provozu, jehož cílem je v průběhu tří let otestovat vhodnost technologie pro newyorské podmínky. 15 kloubových vozů (a k nim příslušnou nabíjecí infrastrukturu umístěnou v garážích) si New York objednal bez testovací mezifáze. Všechna vozidla by měla být do města dodána do března 2020.

Kloubové elektrobusy New Flyer Xcelsior CHARGE XE60 jsou vybaveny lithium-iontovými bateriemi z produkce XALT Energy. Výrobce nabízí varianty s bateriemi s 250 kWh elektrické energie, s 689 kWh a s 885 kWh. První je určena pro rychlonabíjení, které však není v New Yorku uplatněno, neboť užity jsou jen malé nabíječky z produkce Siemense (celkem 16 ks) o výkonu 150 kW. Přesto však New York zvolil právě variantu vozidel s 250 kWh elektrické energie. Díky tomu je ale akční rádius vozidel omezen jen na 80-100 km denně.

Doplňme pro zajímavost, že elektrobusy bychom našli také ve službách všech tří newyorských letišť (celkem je zde nasazováno 18 elektrobusů typu Proterra Catalys E2).

Libor Hinčica

Podobné články