Menu

Ze Švýcarska do Francie tramvají

Bombardier Flexity Outlook v Ženevě. (zdroj: Wikipedia.org)
Bombardier Flexity Outlook v Ženevě. (zdroj: Wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Nezařazené
03. 02. 2020 17:12
Redakce
1 minuta čtení

Další francouzské město se dočkalo tramvají. Jejich zřízení ale nesouvisí s boomem rozvoje tramvajových provozů ve Francii, ale s rozšířením tramvajové dopravy ze sousedního státu. Ženeva slavnostně uvedla dne 15. 12. 2019 do provozu (a od následujícího dne pravidelně) prodlouženou linku číslo 17.

Bombardier Flexity Outlook v Ženevě. (zdroj: Wikipedia.org)

Stavba nové trasy byla zahájena v říjnu 2018 a spolkla celkově 57 mil. € (zhruba 1,5 mld. Kč). Prodloužení má délku 2,5 km a začíná na švýcarské straně hranice v Moillesulaz a vede do sousedního města Annemasse ve Francii, v němž má domov přibližně 35.000 obyvatel. Na francouzském území se nachází celkem 4 zastávky. Trať je ukončena u parku Parc Montessuit. V roce 2020 se plánuje prodloužení o další tři zastávky až na konečnou Lycée des Glières, které by mělo stát dalších 28,6 mil. € (cca 735 mil. Kč).

Přestože je většina trati vedena po francouzském území, velkou část nákladů nesla Švýcarská konfederace, která zaplatila 44 % všech nákladů. Francouzský stát podpořil ze svého rozpočtu projekt jen 12 %, na zbylém financování se podílela dvojice francouzských departmentů (Horní Savojsko 22 % a Annemasse-Les Voirons 19 %), obce v okolí dráhy (1%) a Evropská unie (2 %).

Celková délka linky číslo 17 je 10 km. Na švýcarské straně vede až k hlavnímu nádraží v Ženevě. Připomeňme, že se nejedná o první tramvajovou trať vedenou ze Švýcarska do Francie. Už od roku 1986 zajíždí na francouzské území také basilejská linky číslo 10 (poté se ale vrací zpět na švýcarskou půdu). V roce 2018 poté bylo otevřeno další spojení z Basileje do Francie, přičemž v Basileji je od roku 2016 v provozu i trasa vedená do Německa. V Basileji tak existuje unikátní systém tramvají spojující hned tři státy.

Libor Hinčica

Podobné články