Ukrajinský výrobce autobusů a minibusů Etalon, který se v roce 2018 účastnil se svým modelem Tulip také veletrhu CZECHBUS, už koncem roku 2018 prozradil, že by rád vstoupil také do segmentu výroby vlastních tramvají, přičemž základem se měla stát osvědčená koncepce PCC, resp. ČKD Tatra.
Nyní se již výrobce pochlubil první vizualizací nové tramvaje a fotografií rozestavěného skeletu. Vývoj prototypového vozidla probíhá ve Lvově, nicméně výroba bude probíhat v závodě Etalonu v Černihivě, kde již vzniká prototyp. Nová tramvaj je řešena jako částečně nízkopodlažní sólo vůz, který koncepčně značně připomíná ruské tramvaje KTM-23 z produkce závodu v Usť-Katavě. Přední a poslední dveře jsou pouze jednokřídlé, uprostřed se mají nacházet dvoje dvoukřídlé dveře oddělené jedním oknem, které budou umožňovat nástup do bezbariérové části vozidla.
Podoba s tramvají KTM-23 nejspíše nebude náhodná, neboť ještě před vypuknutím ukrajinské krize (před rokem 2014) se plánovala licenční výroba tramvají tohoto typu v podniku LAZ, přičemž jeden skelet určený k dokončení montáže byl do Lvova i převezen, avšak výroba nebyla nikdy dokončena a podnik LAZ zcela ukončil svou činnost. Přesto nelze říct, že by nová ukrajinská tramvaj měla být úplnou kopií, protože použita má být koncepce podvozků Tatra (u prototypu dokonce půjde jen o repasované staré podvozky), což znamená, že v interiéru budou při vstupu do vyvýšené části použity dva schůdky, zatímco u modelu KTM-23 byl jen jeden schůdek.
Nízkopodlažní část má zabírat zhruba 35 % délky vozidla, tedy pro srovnání podobnou plochu, jako nabízejí například tramvaje VarioLF. Tramvaj nese pojmenování TR 3100 a má být k dispozici s uspořádáním interiéru 2+2, anebo 2+1. V prvním případě nabídne vůz 44 míst k sezení, ale menší počet míst k stání, ve druhém případě bude k dispozici jen 34 míst k sezení, ale zase vzroste obsaditelnost celková. Prototypový vůz by měl být dokončen v průběhu roku 2020. Prozatím je hotova základní kostra vozidla. Cena vozidla ja odhadována na cca 9 mil. Kč.
Libor Hinčica