Menu

Fanoušci dali zelenou trolejbusu Škoda z USA. Pomoci mohou dál

Kdo chce, může pomáhat i dále. Peníze vybrané nad náklady přepravy a projektu věnujeme na česko-jugoslávský trolejbus Škoda-Sanos.
Kdo chce, může pomáhat i dále. Peníze vybrané nad náklady přepravy a projektu věnujeme na česko-jugoslávský trolejbus Škoda-Sanos.
Stáhnout PDF
Nezařazené
31. 12. 2019 13:33
Redakce
3 minuty čtení

Neuvěřitelný finiš nabrala po včerejším zveřejnění chybějící částky crowdfundingová kampaň „Dostaňme Čechoameričana zpět domů“. Na Startovači.cz se podařilo vybrat krátce před půlnocí na 31. 12. 2019 cílovou částku 700.000 Kč, která by měla postačovat pro pokrytí nákladů na přepravu.  Během dopoledne 31. 12. 2019 poté vzrostla částka na více než 735.000 Kč, tedy na 105 % původně požadované sumy.

Kdo chce, může pomáhat i dále. Peníze vybrané nad náklady přepravy a projektu věnujeme na česko-jugoslávský trolejbus Škoda-Sanos.

V létě 2019 jsme publikovali na webu časopisu článek o blížícím se konci českých trolejbusů Škoda/ETI v USA. V komentářích pod článkem se objevilo hned několik návrhů na to, aby se nějaký z těchto trolejbusů zachovat také pro účely českého muzejnictví. Objevil se zde rovněž komentář v duchu, že na náklady na přepravu by se nesložili ani všichni čtenáři časopisu. To byl jeden z klíčových impulsů proto, abychom oslovili dopravce v USA s prosbou o poskytnutí jednoho z trolejbusů a vyzkoušeli, zda by skutečně fanoušci dopravy nedali dohromady astronomickou částku na přepravu vozidla.

Nakonec se to – a nutno říci, že i k našemu překvapení – povedlo. Po Novém roce tedy budou otevřena jednání s dopravcem RTA v Daytonu a přepravní společností a bude naplánován transport jednoho z česko-amerických trolejbusů do Prahy. Na vůz se vybralo 736.455 Kč. Celkem bylo věnováno 534 příspěvků, ten nejvyšší dala Škoda Electric (70.000 Kč), z jednotlivců pak hned dvojice lidí přispěla po 20.000 Kč. Ve výsledku ale zdárnému úspěchu pomohly pochopitelně všechny příspěvky, včetně těch nejmenších. V každém z nich spatřujeme podporu záměru, které si vážíme a chceme za ni moc poděkovat.

Je to pro nás současně ta nejkrásnější tečka za jednou érou. Rok 2019 byl totiž poslední, v němž jste měli možnost setkávat se s tištěnou podobu časopisu Československý Dopravák. Po dlouhé a zralé úvaze jsme se rozhodli, že po roce 2020 bude zachována už jen webová verze časopisu, kterou by měla potkat změna designu. Důvodům, které k tomuto rozhodnutí vedly, se budeme věnovat v úvodníku čísla 5/2019, které jako poslední vyjde až v lednu a o kterém věříme, že bude svými tématy stát za to a bude důstojným rozloučením za jednou historickou etapou. Děkujeme Vám, že jste umožnili napsat pro nás tuto tečku.   

Finále výběru částky 700.000 Kč sledovala řada fanoušků dopravy prakticky online. Autorovi tohoto příspěvku tak chodilo prakticky nepřetržité zpravodajství o tom, kolik ještě chybí vybrat peněz (bez nadsázky to působilo téměř jako volební zpravodajství České televize). Krátce po půlnoci pak přišly první gratulace. Ty však nejsou na místě vůči autorovi článku, ale vůči vám všem, kteří jste tento záměr podpořili. Rádi bychom tedy všem podporovatelům pogratulovali k tomu, že umožnili proměnit jeden šotoušský sen ve skutečnost. Škodovácký trolejbus z USA není určen na to, aby dělal radost u nás v redakci (byť ji pochopitelně máme), nicméně my jsme měli to štěstí, že jsme se mohli trolejbus svézt, vyfotit si jej a zažít v provozu. Trolejbus je určen všem těm, kteří toto štěstí či možnost neměli, a přesto po tom toužili. Snad jim tedy tento plán jejich sen alespoň částečně splní a budou mít z trolejbusu radost. Vůz je dále určen všem, kteří mají rádi trolejbusy, veřejnou dopravu, české strojírenství a historii. Má být připomínkou umu československých konstruktérů, kteří dali světu jeden výjimečný trolejbus.  

Jakmile částka začala přesahovat sumu 700.000 Kč, namnožily se i dotazy, co budeme dělat s penězi, které se vyberou navíc. Očekáváme, že projekt nakonec spolkne poněkud více. Aktualizovat budeme muset nechat všechny ceny a předpokládáme, že se mohou vynořit i nějaké nepředvídatelné náklady. Jsme proto rádi, že se podaří možná vytvořit i nějaký polštář. Stále nám však zbývá ještě 9 dnů kampaně a s ohledem na její dosah nám přijde škoda jich nevyužít.

Velice si vážíme všech, kteří se snaží v nelehkých podmínkách podílet na záchraně historických vozidel. Je to nevděčná práce, která jen zřídkakdy přinese zaslouženou pochvalu. Máme-li ještě pár dnů platformu určenou pro podporu takovýchto záměrů, chtěli bychom ji využít ve prospěch někoho dalšího. Abychom zůstali tematicky u „trolejbusových míšenců“, rozhodli jsme se, že veškeré prostředky, které budou vybrány nad náklady přepravy amerického trolejbusu a kampaně „Dostaňme Čechoameričana zpět domů“ věnujeme Pardubickému spolku historie železniční dopravy na opravu česko-jugoslávského trolejbusu Škoda-Sanos. Jelikož heslo „BACK HOME“ (zpátky domů) se pro účely této kampaně nehodí, použili jsme pro návaznou devítidenní akci srbské ZBOG LJUBAVI – pro lásku. Právě ta nás totiž nejen při podobných akcích spojuje.

Vše nejlepší v roce 2020 přeje za redakci

Libor Hinčica
šéfredaktor  

Podobné články