Menu

Trolejbusy ve Slivenu budou zachráněny

Trolejbus ve Slivenu v srpnu 2019.
Trolejbus ve Slivenu v srpnu 2019.
Stáhnout PDF
Nezařazené
04. 12. 2019 18:58
Redakce
1 minuta čtení

Bulharské město Sliven nakoupí nové trolejbusy. Stane se tak poprvé od 80. let 20. století, kdy byly nakoupeny zhruba dvě desítky vozů Škoda 14 Tr, z nichž dosud přežívají jen čtyři (dále byl roku 1987 koupen jeden vůz ze Sofie a roku 2012 dva vozy ze zrušeného provozu v Plovdivu, všechny tři již vyřazeny).

Trolejbus ve Slivenu v srpnu 2019.

Dne 2. prosince 2019 byla mezi bulharským Ministerstvem životního prostředí a vod, městem Sliven a slivenským dopravním podnikem Pătničeski prevozi podepsána dohoda, díky které dojde k přidělení prostředků na nákup 4 elektrobusů a 2 dobíjecích stanic a dále na nákup 6 trolejbusů a částečnou obnovu trolejového vedení. Z 13,2 mil. BGN (172,55 mil. Kč) určených pro tyto účely bude 11 mil. BGN pocházet z Operačního programu Životní prostředí na léta 2014 až 2020.

Nový trolejbusový vozový park zcela jistě postačí pro plnohodnotnou obnovu linky č. 201 (plánek zde), na které se pravidelně vypravují jeden až dva z přežívajících trolejbusů, zatímco zbytek spojů zajišťují autobusy SOR. Tato linka projíždí velkou částí města a díky již hotovým projektům se dočká obnovy na zhruba 4 km z celkových cca 7,5 km své délky. Na druhou stranu nová vozidla neumožní pravidelný návrat trolejbusů na další tratě, z nichž jsou už některé dlouhodobě nevyužívané, není ovšem vyloučeno, že se alespoň na jednu z nich někdy ještě trolejbusy vrátí (zejména linka č. 7 se stále ještě jeví jako vhodný kandidát na obnovu).

Vypsání soutěže na nové trolejbusy se má odehrát do konce tohoto roku, dodávky mají probíhat příští rok. Implementace celého projektu má stanovenou dobu trvání 39 měsíců.

Trolejbusy byly ve Slivenu zavedeny v době, kdy počet jeho obyvatel nepřestával růst a poprvé v historii překročil laťku 100 tisíc. Očekávalo se, že se město bude rozvíjet dále, a tak bylo doporučeno zavést čistou dopravu v podobě trolejbusů. Po rozpadu východního bloku ovšem boom rozvoje město opustil a to se tak začalo pomalu vylidňovat, což souviselo s postsovětskými demografickými a tržními trendy. Dnes má Sliven jen okolo 85 tisíc obyvatel. Investice do trolejbusové dopravy padaly setrvale směrem dolů a nakonec byla vážně zvažována možnost, že trolejbusy z města zcela zmizí. Primátor Slivenu, Stefan Radev, který byl letos zvolen do funkce hlavy města již podruhé, dal ovšem trolejbusům šanci.

Text a foto: Vít Hinčica

Podobné články