Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou se definitivně rozloučil s dvojicí vozů T2R, které dosloužily v provozu s cestujícími dne 17. 11. 2018. Tramvaje, jež byly poslední svého typu v pravidelném provozu na světě, čeká oprava, po níž zamíří do Prahy. A zde se do pravidelného provozu zase vrátí. Než se tak stane, vezmou to oklikou přes Ostravu, čímž se vrátí na místo svého původního působení.
Vozy libereckých ev. č. 18 a 19 byly vyrobeny pro Ostravu v letech 1958 a 1962. Vůz ev. č. 18 nesl v Ostravě ev. č. 613, vůz ev. č. 19 je původně ostravskou tramvají ev. č. 694. V Ostravě byly obě tramvaje v roce 1985 modernizovány na typ T2R, což s sebou přineslo částečné sjednocení vozidel s modernějším typem T3 (řada těchto úprav zůstane zachována i po aktuální opravě v Ostravě, neboť cílem není uvést vozidla do historického provedení, ale propůjčit jím retro vzhled). Po svém vyřazení byly obě tramvaje v roce 1996 odprodány do Liberce, kam zamířilo z Ostravy celkem 9 vozů T2R (8 z nich bylo uvedeno do provozu s cestujícími). V Liberci byly tramvaje do provozu zařazeny v září 1996, a to původně pod čísly 26 a 27. Jako jediné dočkaly provedení velké prohlídky spojenou s další dílčí modernizací. V tomto provedení byly obě „té dvojky“ naprosto jedinečné. Oprava se protáhla na pět let (s přerušeními), přičemž dva roky po jejím dokončení (v roce 2008) byly vozy přečíslovány na ev. č. 18 a 19, které nesly až do listopadu 2018.
Tramvaje odkoupil Dopravní podnik hl. m. Prahy, který je hodlá nasadit na retro linku číslo 23. Předpokládá se, že by tramvaje měly nést ev. č. 6003 a 6004, čímž by symbolicky navázaly na jediné dva vozy T2, jež byly v Praze provozovány (první dva prototypy). Fakticky jsou však z vozů použity jen vozové skříně (úzkorozchodné podvozky by ostatně v Praze asi mnoho neposloužily), které budou využity formálně pro rekonstrukci tramvají T3SUCS ev. č. 7174 a 7275. Půjde tedy o zcela nezvyklý postup „modernizace“, kdy bude použita starší vozová skříň k náhradě mladší.
Před uvedením do provozu v Praze musí být ale obě skříně opraveny. S ohledem na vytíženost kapacity pražských ústředních dílen byl hledán vhodný externí partner pro provedení takové rekonstrukce, který byl nalezen v ostravské společnosti EKOVA ELECTRIC, jež ve svém portfoliu služeb má i opravy historických vozidel. V areálu ostravských ústředních dílen byla ostatně vzorově v minulosti opravena ostravská historická tramvaj T2 ev. č. 681.
V Ostravě by tedy měla proběhnout kompletní repase obou vozových skříní, jejich kompletace (včetně zavázání podvozků) by ale měla proběhnout až v Praze. V ostravských ulicích se tedy obě tramvaje ani v rámci zkoušek objevit nemají. I tak se však koná po 23 letech návrat do míst, kde byly oba vozy v minulosti doma. V pátek 8. 2. 2019 byly po železnici do Liberce dopraveny tři ex-olomoucké tramvaje T3R.P, načež došlo k nakládce vozů T2R (bez podvozků) na tytéž železniční vozy. V sobotu 9. 2. 2019 se pak obě tramvaje s libereckou vozovnou okolo 15. hodiny rozloučily a vydaly se na východ republiky.
Připomeňme, že tramvajím T2R v Liberci se věnujeme podrobně v tištěném vydání časopisu Československý Dopravák (5/2018) v článku Zdeňka Mazánka.
Libor Hinčica