Společnost SOR Libchavy vůbec poprvé na polském trhu uspěla se svými plynovými midibusy. Dopravci PKM v Tychách (Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. w Tychach) dodá celkem 8 vozů SOR BNG 10,5.
SOR Libchavy je na polském trhu s autobusy poměrně úspěšný a severní soused patří k jeho nejdůležitějším exportním trhům. S plynovými městskými vozy o délce 10,5 m však v Polsku zabodoval poprvé. Připomeňme, že model SOR BN 10,5 je nabízen trhu již od roku 2005, jeho plynová verze byla nicméně doplněna do portfolia až později (do ČR byly první vozy dodány v roce 2012, na druhé straně příbuzná linková verze CNG 10,5 byla na trhu k dispozici již dříve).
Za jeden autobus zaplatí PKM Tychy zhruba 5,3 mil. Kč. Autobusy mají být dodány do 9 měsíců od podpisu smlouvy. SOR uspěl ve výběrovém řízení především díky nižší ceně, nabídl ale také menší spotřebu. Autobusy budou standardně vybaveny motory FTP s objemem 7,9 litrů a o výkonu 210 kW.
Pro SOR se přitom nemusí jednat v Tychách o jediný úspěch. Společnost se účastní také většího tendru na dodávku 43 plynových autobusů, z nichž 20 má mít délku cca 12 m a 23 má být vyhotoveno v článkovém provedení (cca 18 m). V tendru na sólo vozy nabídl SOR nejnižší cenu 19,6 mil. zlotých (cca 5,88 mil. Kč za vůz bez DPH). Mimo něj se účastní soutěže ještě MAN, Scania a polský Autosan. V části zabývající se nákupem kloubových plynových vozů bojuje SOR opět se značkou MAN a dále se Solarisem. V tomto případě ale nabídl český producent ze tří uchazečů nejvyšší cenu – 33,8 mil. zlotých, tedy zhruba 8,8 mil. Kč za vůz. Cenové rozdíly ale nejsou příliš velké a cena navíc není jediným hodnoticím kritériem (má váhu 85 %).
Libor Hinčica