Polský výrobce kolejových vozidel PESA Bydgoszcz se pochlubil fotografiemi prvního z dokončených vozů PESA Twist pro město Gorzów Wielkopolski. To si objednalo celkem 14 nových 100% nízkopodlažních vozů o délce 24,2 m.
Tramvaje ve městě Gorzów Wielkopolski vyjely v roce 1899, takže letos slaví již 120 let. V průběhu historie byl provoz tramvají dvakrát dlouhodobě přerušen. Poprvé se tak stalo po druhé světové válce, kdy se podařilo uvést první tramvajovou linku do provozu až v roce 1947. Druhá etapa přerušení provozu probíhá nyní. Po roce 2000 musely tramvaje opakovaně bojovat ve městě o přežití. Nakonec byla místo jejich zrušení upřednostněna rekonstrukce stávající sítě i vybudování prodloužení do jednoho z místních sídlišť. Rekonstrukce se týká celkem 6 km tratí (to je necelá polovina celkového rozsahu sítě), prodloužení má mít délku 3 km. Dne 1. 10. 2017 byl tramvajový provoz ve městě zcela zastaven a v témže roce si město objednalo i nové tramvaje od Pesy. Předpokládalo se, že vozidla budou dodána již na podzim 2018, kdy měla být opravená trať uvedena do provozu. Stavební práce ale nabraly výrazný skluz a v současné době se počítá s obnovením provozu až v září 2019, tedy skoro dva roky od zastavení provozu.
PESA dostane za 14 klimatizovaných vozidel z rodiny TWIST celkem 93,6 mil. zlotých (cca 561 mil. Kč, cca 40 mil. Kč za vůz). Ačkoli jsou tramvaje tříčlánkové a využívají dvojici otočných (krajní) podvozků a jeden neotočný podvozek (střední), jsou koncipovány jen jako středněkapacitní. Při délce 24,2 m nabízejí kapacitu 180 cestujících (z toho 48 k sezení).
Pokud nalezne město prostředky, může využít opci na nákup dalších až 6 vozidel téhož typu. První dokončený vůz ukázala PESA na fotografiích v pondělí a ještě v noci z pondělí na úterý se uskutečnila přeprava do jeho působiště. Další vozy budou následovat tak, aby s nimi bylo možné v záři zahájit obnovený provoz.
Zkoušky nové tramvaje byly zahájeny ještě 16. 4. 2019 od 16.00, a to na části tramvajové sítě podél ulice Al. 11. Listopada, přičemž na provoz vozidla dohlíželi pracovníci městské policie a DP, kteří zastavovali chodce a umožňovali tramvaji plynulý průjezd. V rámci zkoušek se testovalo mj. zabrzdění vozidla (z rychlostí 30, 50 a 70 km/h), dále hluk (při téže rychlostech), anebo brzdná dráha.
Libor Hinčica