Hlavní město Austrálie otevřelo v sobotu 20. dubna 2019 nový tramvajový provoz, který je oficiálně označován jako lehké metro a sestává z jedné trati. V historii města se jedná vůbec o první tramvajový provoz, neboť plány datované první polovinou 20. století, ve které byla Canberra založena (1913), se nedočkaly uskutečnění.
Na základě tendru, kterého se účastnila čtyři konsorcia, byl v únoru 2016 vybrán zhotovitel, jenž měl nejen zajistil výstavbu a celé zprovoznění systému ve dnes 410tisícovém městě, ale i jeho následný provoz po dobu 20 let, po nichž má systém přejít pod vládu federálního teritoria Australian Capital Territory, do kterého Canberra spadá. Vítězem tendru se stalo konsorcium tvořené firmami Pacific Partnerships, Mitsubishi Corporation, John Holland, CAF, Deutsche Bahn, Aberdeen Asset Management, Leighton Contractors a bankou Bank of Tokyo-Mitsubishi. Smlouva byla s konsorciem podepsána v květnu 2016, stavební práce začaly o dva měsíce později. Otevření tramvajového provozu bylo opožděné, původní předpoklady počítaly s rokem 2018, avšak poslední kolej byla položena teprve na konci října 2018 a po nutných dodělávkách ještě následovalo období náročného schvalování a zkoušek. Nicméně skutečný harmonogram prací počítal se zprovozňováním na počátku roku 2019, takže penalizace konsorciu nehrozí.
Tramvaje dodává v počtu 14 ks španělský CAF (typ Urbos 3) a prohánět se budou po severojižně orientované trati o délce zhruba 12 km a mající 13 zastávek. Trať neprochází hustě osídlenou oblastí a obsluhuje jen část města ležící severně od umělého jezera Burley Griffin, které australskou metropoli rozděluje napůl. Hovoří se o tom, že by prodloužení dále na jih přes jezero mohlo přinést až 30% nárůst v počtu přepravených cestujících. Stavba druhé fáze byla v posledních měsících velmi diskutována a stále není jasné, kdy se rozběhne, nicméně odhadované náklady na její zřízení jsou astronomické, protože se pohybují v intervalu od 1,3 do 1,6 mld. AUD (cca 21 až 26 mld. Kč), zatímco celá první fáze měla stát “jen” 707 mil. AUD (cca 11,5 mld. Kč; konečná částka ale ještě není známa, neboť momentálně probíhá kontrola účetních dokladů).
Zavedení tramvaje představuje největší infrastrukturní projekt v dějinách Canberry. Rozmístěno bylo 383 trakčních stožárů, namontováno 442 kamer, vysázeno přes 1 200 stromů, které bohatě vykompenzovaly okolo 450 stromů, jež bylo nutné pokácet. Na zavedení systému pracovalo celkem 4 637 pracovníků, v době největší intenzity prací jich bylo přítomno více než 600 současně. Odpracováno bylo 3,38 milionů hodin.
První den provozu bylo dle údajů provozovatele převezeno více než 20 tisíc osob. Postupně padala různá čísla, od 21 tisíc až po více než 25 tisíc, jedno místní médium dokonce citovalo přesné číslo, i když je těžké říci, jak k němu došlo, když byla doprava zadarmo. Stejně tak byla bezplatná i v neděli. Další dny se už musí platit, přičemž jízdné je v případě platby zákaznickou kartou “MyWay” (pro dospělého stojí její zakoupení 5 AUD) odstupňováno podle toho, zda bude použito ve špičce či nikoli, každopádně s kartou je cestování levnější než platba v hotovosti a karta navíc umožňuje bezplatný přestup do 90 minut. Jízdenka pro dospělého platícího v hotovosti přijde na zhruba 81 Kč (5 AUD), s kartou “MyWay” ve špičce na cca 51 Kč.
Avšak od 29. dubna 2019, kdy se vracejí místní žáci a studenti do škol a mění se jízdní řády (příchod lehkého metra způsobí velké změny v dopravě), bude provoz bezplatný opět, a to po dobu jednoho měsíce. Cílem je, aby si lidé nový způsob dopravy na území města vyzkoušeli a stali se z nich pokud možno budoucí zákazníci.
Text: Vít Hinčica