Německá metropole po převzetí prvního z vozů eCitaro od Mercedesu uvedla do provozu také první z 15 objednaných elektrobusů od polsko-španělského Solarisu. Vozidla si berlínský Dopravní podnik (BVG; Berliner Verkehrsgesellschaft) objednal v srpnu loňského roku. Elektrobusy jsou součástí strategie města na postupný přechod k 100% elektromobilitě.
Kromě 15 sólo vozů by měl Solaris dodat do Berlína také 15 kloubových elektrobusů, které si město objednalo nedávno. Po dokončení obou zakázek bude Berlín největším provozovatelem elektrobusů značky Solaris v Německu.
Elektrobus Solaris Urbino 12 electric v provedení pro Berlín je vybaven motory v nápravách kol. Toto řešení je všeobecně považováno za vhodnější z hlediska údržby, spotřeby (snížení ztrát) i prostorového uspořádání, na druhé straně testy prokázaly, že je tato varianta v provedení s centrálním elektromotorem o něco hlučnější. 12m vozy budou vybaveny bateriemi o kapacitě elektrické energie 240 kWh. To by mělo postačovat na jednorázový dojezd okolo 130–150 km. Nabíjení baterií se bude provádět během odstavení vozidla v garážích.
V Berlíně už elektrobusy od Solarisu jezdí, a to v počtu pěti kusů. Tisková zpráva výrobce uvádí, že pro nákup dalších se město rozhodlo na základě pozitivních zkušeností s provozem těchto vozidel, pravdou však je, že zavádění elektrobusů do provozu v Berlíně zavánělo v prvních měsících ostudou, a to zejména kvůli závadám na nabíjecí infrastruktuře (použit byl systém indukčního nabíjení, který se neosvědčil a Berlín s ním nadále rozhodně nepočítá). Město tak bylo k technologii elektrobusů poněkud zdrženlivé a při plánované obnově vozového parku se rozhodlo vsadit na hned několik variant řešení elektrobusů s různým provozním určením, přičemž dominantní roli by měly hrát dle představ městských plánovačů na autobusových linkách parciální trolejbusy.
Libor Hinčica