Menu

Až 100 elektrobusů od Heuliez Bus zamíří do Nizozemska

Elektrobus Heuliez Bus GX 437. (foto: Heuliez Bus)
Elektrobus Heuliez Bus GX 437. (foto: Heuliez Bus)
Stáhnout PDF
Nezařazené
10. 04. 2019 17:37
Redakce
1 minuta čtení

Francouzská společnost Heuliez Bus, která je součástí skupiny CNH Industrial, avšak formálně si drží samostatnost a na rozdíl od jiných značek nebyla začleněna pod značku Iveco Bus, uspěla ve výběrovém řízení na dodávku 49 kloubových elektrobusů Heuliez GX 437.

Elektrobus Heuliez Bus GX 437. (foto: Heuliez Bus)

Svůj kloubový elektrobus postavený na platformě nové modelové řady GX ELEC představené v roce 2017 (premiéru měla sólo 12m verze s označením GX 337) ukázal Heuliez Bus poprvé na počátku roku 2018. Jen do konce roku 2018 prodal Heuliez Bus více než 100 elektrobusů této typové řady různým zákazníkům, především ve Francii. Číselný údaj je ale nutné vnímat poněkud obezřetně, protože prodaný vůz neznamená dodaný a zakázky jsou rozděleny na delší časové období, takže objem produkce roku 2018 rozhodně neodpovídá stovce prodaných elektrobusů.

Velký úspěch v rámci jednorázové zakázky pro jediného zákazníka přišel v březnu 2019, kdy bylo potvrzeno vítězství francouzského výrobce v tendru na 49 článkových elektrobusů pro nizozemské regiony Groningen a Drenthe, kde působí dopravce QBUZZ. Vítězství Heuliezu naopak znamená ztrátu na domácím hřišti pro výrobce VDL, který jinak na trhu s elektrobusy v Nizozemsku dominuje. Nahrává mu v tom politika státu, který nákup elektrobusů výrazným způsobem dotuje, resp. neumožňuje v některých tendrech pořizovat jiná vozidla než elektrobusy, takže městům a regionům nezbývá, než akceptovat vyšší cenu za poskytování služeb veřejné dopravy.

Dodávky elektrobusů začnou v prosinci 2019. Součástí je také opce na dobu čtyř let, během nichž může být přiobjednáno dalších až 51 vozů. V takovém případě by pak byla veřejná doprava v uvedených regionech plně elektrická. Elektrobusy GX 437 budou vybaveny bateriemi LTO, které umožňují rychlé nabíjení vysokými nabíjecími proudy. Počítá se tedy také s výstavbou nabíjecích stanic, aby mohly elektrobusy zvládat celodenní oběhy na linkách. Nabíjení bude probíhat skrze 4pólový pantograf na střeše vozidel. Každý z elektrobusů má zvládnout pojmout přes sto pasažérů.

Libor Hinčica

Podobné články