Menu

Další comeback trolejbusů na obzoru

Trolejbusy jezdily v Klagenfurtu v letech 1944-63. Trolejbusy obsluhovaly městskou linku P a meziměstskou linku K. Právě na druhé lince je zdokumentován vůz Schumann (s podvozkem Henschel a elektrickou výzbrojí od Siemense) z roku 1944. Snímek pochází z roku 1956. (foto: Gerhard Mayr)
Trolejbusy jezdily v Klagenfurtu v letech 1944-63. Trolejbusy obsluhovaly městskou linku P a meziměstskou linku K. Právě na druhé lince je zdokumentován vůz Schumann (s podvozkem Henschel a elektrickou výzbrojí od Siemense) z roku 1944. Snímek pochází z roku 1956. (foto: Gerhard Mayr)
Stáhnout PDF
Nezařazené
09. 04. 2019 16:35
Redakce
1 minuta čtení

Rakouský Klagenfurt čekají v příštím roce velké změny ve veřejné dopravě. Město hodlá výrazně posílit úlohu veřejné dopravy ve městě, vytvořit několik páteřních linek veřejné dopravy, zkrátit intervaly a zvýšit počet vozidel (a tím i řidičů, kterých bude město potřebovat téměř dvojnásobek oproti současnému stavu). Na páteřních linkách by mělo postupně docházet k aplikaci preferenčních opatření pro autobusy a s přestavbou ulic by měla být spojena také příprava na zavedení nového dopravního prostředku – parciálního trolejbusu.

Trolejbusy jezdily v Klagenfurtu v letech 1944-63. Trolejbusy obsluhovaly městskou linku P a meziměstskou linku K. Právě na druhé lince je zdokumentován vůz Schumann (s podvozkem Henschel a elektrickou výzbrojí od Siemense) z roku 1944. Snímek pochází z roku 1956. (foto: Gerhard Mayr)

Klagenfurt v minulosti provozoval tramvaje (1891–1963) i trolejbusy (1944 –1963). Jelikož oba systémy dne 16. 4. 1963 zrušil a nahradil autobusy, musí dnes řešit, jak vytvořit moderní systém veřejné dopravy, který bude postaven na vozidlech s elektrickým pohonem. Od roku 2013 má město k dispozici jeden elektrobus značky Solaris (Urbino 8,6 LE electric), ten ale slouží hlavně k prezentačním účelům „zeleného smýšlení“ města a jeho význam pro veřejnou dopravu ve městě je zcela zanedbatelný.

Protože základní myšlenkou je snížení emisí z dopravy, řešilo město, jak tohoto cíle dosáhnout. Protože se stavbou tramvajových tratí se v tomto stotisícovém městě nepočítalo, přesunula se pozornost k elektrickým autobusům. Zkoumány byly celkem tři varianty, a sice elektrobusy uzpůsobené pro pomalé nabíjení, elektrobusy s průběžným nabíjením a IMC elektrobusy, tedy parciální trolejbusy. Právě ty vyšly z hodnocení města jako nejlepší řešení, přesněji jediné, jež bylo vyhodnoceno jako udržitelné ekonomicky i ekologicky vzhledem k navrhovanému systému.

Na snímku je tentýž typ trolejbusu jako na horní fotografii, avšak již s novou vozovou skříní od Maschinenfabrik Moschner. Novou skříň obdrželo 6 z 8 vozů v letech 1957 a 1960. O tři roky později vyjely trolejbusy naposledy. (foto: Hans Lehnhart )

Zatímco v poválečné éře byly v provozu v Klagenfurtu jen dvě linky a maximální počet trolejbusů byl 8 vozů, tentokrát by měla být jejich úloha významnější. V současné době se připravuje podrobná studie, která odpoví na otázku, které úseky budou zatrolejovány. Všeobecně se počítá s cca 60–80 %. Zbytek by měly trolejbusy překonávat pomocí baterií. Parciální trolejbusy by měly být nasazeny na nejvytíženější linky ve městě, přičemž se počítá s nasazením na minimálně 5 páteřních linek (které mají být vytvořeny – prozatím v autobusové podobě – v roce 2020). Pakliže se podaří zajistit veškerou dokumentaci a financování v termínech (počítá se spoluúčastí státu), mohly by trolejbusy vyjet do provozu v Klagenfurtu už v roce 2025. 

Libor Hinčica   

Podobné články