Menu

První nový trolejbus v Košicích

Trolejbus SOR TNB 12 ev. č. 3202 v areálu košické trolejbusové vozovny.
Trolejbus SOR TNB 12 ev. č. 3202 v areálu košické trolejbusové vozovny.
Stáhnout PDF
Nezařazené
02. 05. 2019 06:41
Redakce
1 minuta čtení

V areálu trolejbusové vozovně v Košicích se objevil poprvé od roku 1999 nový trolejbus. V úterý 30. 4. 2019 byl převezen z Banské Bystrice vůz typu SOR TNB 12 ev. č. 3202, který byl ve městě svého působení uveden do provozu v loňském roce. V Košicích by měl být trolejbus testován po dobu cca jednoho měsíce.

Trolejbus SOR TNB 12 ev. č. 3202 v areálu košické trolejbusové vozovny.

Trolejbus je součástí dvoukusové dodávky z roku 2017, kdy si montáž elektrické výzbroje zajistil sám Dopravný podnik mesta Banská Bystrica. Kompletace trolejbusů využívajících elektrickou výzbroj firmy RAIL ELECTRONICS CZ z Ostrova byla dokončena až v loňském roce, kdy se podařilo obě vozidla také homologovat. Trolejbusy (ev. č. 3201 a 3202) jsou vybaveny také trakčními bateriemi pro jízdu mimo trolejové vedení, a to na vzdálenost cca 10 km (při opakovaném nabíjení a vybíjení během dne, max. dojezd na jedno nabití je teoreticky až trojnásobný). V Banské Bystrici se však prozatím výhod parciálních trolejbusů nepoužívá.

Kromě Banské Bystrice má prototypové vozidlo téhož typu k dispozici ještě Brno. Místní vůz přezdívaný ACUMARIO byl také prvním novým pražským trolejbusem (přechodně pod ev. č. 9505). Po odzkoušení v Praze byl však trolejbus vracen zpět výrobci, jenž jej předal opět do Brna (zde ev. č. 3703). Pod typovým označením SOR TNB 12 figuruje ještě jeden prototyp z roku 2009 jezdící v Ostravě (ev. č. 3912). Tento vůz ale využívá jiné elektrické výzbroje (od firmy Cegelec) a nemá trakční baterie.

Košice momentálně usilují o návrat trolejbusů do ulic města. Zájem je ale do budoucna o článkové trolejbusy. Košice sice v minulosti provozovaly i 7 kratších vozů typu Škoda 14 TrM (jeden je doposud provozuschopný a využívaný momentálně jako tzv. Dobrý trolejbus), sólo vozidla se ale v košických podmínkách příliš neosvědčila. Ostatně i v oblasti otestování moderního trolejbusu se pozornost měla původně soustředit na zapůjčení kloubového trolejbusu, z tohoto záměru ale nakonec sešlo a upřednostněna byla varianta sólo trolejbusu typu SOR TNB 12. O jeho provozním nasazení bude DPMK a město Košice informovat. Předpokládá se však, že vůz by měl být v Košicích zapůjčen na dobu cca 1 měsíce.  

Libor Hinčica

Podobné články