Menu

Premiéra vodíkového autobusu od Solarisu se blíží

(foto: Solaris Bus & Coach)
(foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Nezařazené
22. 05. 2019 11:38
Redakce
1 minuta čtení

Dlouho očekávaná premiéra vodíkového autobusu Solaris Urbino se blíží. Firma připomněla, že svůj vodíkový autobus ukáže společně s elektrobusem nejnovější verze na blížícím se summitu UITP ve Stockholmu. Ten proběhne ve dnech 9. 6. až 12. 6. 2019.

(foto: Solaris Bus & Coach)

Pro Solaris nepůjde o první zkušenost s vodíkovým pohonem. Už v minulosti dodal své elektrobusy s vodíkovým prodlužovačem dojezdu (pomocí palivových článků) do Německa (Hamburku) a do Lotyšska (zde šlo o netradiční řešení trolejbusů pro Rigu). Vodík by měl být uložen v tlakových lahvích na střeše vozidla, tedy podobně jako u plynových autobusů. Z vodíku se bude v palivových článcích vyrábět elektřina, která bude sloužit k samotnému pohonu vozidla. Použita by měla být náprava s trakčními motory v nábojích kol. Dalším zdrojem energie budou baterie o kapacitě elektrické energie 29,2 kWh.

Dalším vozidlem na summitu UITP bude elektrobus Solaris Urbino 12 electric v nové verzi, čímž je míněno nikoli technologické vylepšení elektrobusu, ale aktuální řešení s upraveným designem, jenž Solaris standardně používá na vozech od ledna 2019. 

Vodíkovým autobusům je věštěna velká budoucnost, a to už pár desítek let. Fakticky je ale význam této technologie z hlediska užití ve veřejné dopravě stále minoritní. V roce 2017 například v Evropě jezdilo celých 9 vodíkových autobusů. Evropská unie se ale rozhodla, že bude vodík jako palivo podporovat a do roku 2030 by ráda viděla na silnicích celkem 45.000 nákladních automobilů a autobusů. Dopomoci tomu mají dotace. Celková investice do rozvoje vodíku má činit do roku 2030 astronomických 30 mld. euro. Většina vodíku se přitom vyrábí z neobnovitelných zdrojů, především ze zemního plynu. Ekologický přínos je tedy v důsledku nulový.

Libor Hinčica

Podobné články